Zikloteka
Bizikletaren
Dokumentazio Zentroa
ixa (lehen twitter) zikloteka instagram
IDIzenburuaEremuaUrtea 
937 Gipuzkoako Bizikleta Bide Foru Sareko erabilpenaren zenbaketa 2013ko urtean
Egilea: Gipuzkoako Bizikletaren Behatokia
Iturria: Gipuzkoako Foru Aldundia, 2014ko maiatza
Euskarria: DIGITAL
Hizkuntza: Euskera
Serie: Gipuzkoako Foru Bizikleta Bideen erabilerari buruzko azterketa
Etiketak: Ciclismo urbano, Movilidad sostenible y bicicleta, Programas y actuaciones peatonales y ciclistas, Planificación, Viario y redes, Estudios, Congresos, Investigación, Estadísticas
Gipuzkoa 2014
Artxibo OCRGipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA 2013ko urtean Gipuzkoako Bizikletaren Behatokia 2014ko maiatza Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako AURKIBIDEA 1. AURKEZPENA__________________________________________________4 2. SAREAREN ERABILERARI BURUZKO EBALUAZIO OROKORRA________________ 6 2.1. Datu nagusiak 6 2.2. Sarearen erabiltzaileak eta erabilera moduak 7 2.3. Bizikleta eta oinezko erabileraren eboluzioa 10 2.4. Erabileran eguraldia izandako eragina 13 2.5. Erabilera indizeak 14 2.6. Erabileraren maiztasuna 15 2.7. Sarearen erabilera generoaren arabera 18 2.8. Erabiltzeko arrazoiak 19 3. TXIRRINDULARIEN ERABILERA_______________________________________ 20 3.1. Sareak bizikleta bidezko hiriarteko mugikortasunean duen pisua 20 3.2. Erabiltzeko arrazoiak 21 3.3. Bizikletaren erabileraren igoeraren gaineko eragina 24 3.4. Garraio modua aukeratzearen gaineko sarearen eragina 25 3.5. Bizikleta bideari buruzko erabiltzaileen iritzia 28 4. OINEZKOEN ERABILERA____________________________________________30 4.1. Erabiltzeko arrazoiak 30 5. TARTEEN ARABERAKO EBALUAZIOA___________________________________ ______31 5.1. Azpeitia - Azkoitia 31 5.2. Astigarraga - Martutene 33 5.3. Tolosa - Alegia 35 5.4. Legazpi - Urretxu 38 5.5. Elgoibar - Maltzaga 40 5.6. Azpeitia - Lasao 41 5.7. Eskoriatza - Aretxabaleta 42 5.8. Leitzaran 43 5.9. Soraluze - Bergara 45 5.10. Zumarraga - Azkoitia 47 5.11. Beasain - Ormaiztegi 49 5.12. Zizurkil - Asteasu 51 5.13. Endarlatsa 53 5.14. Segura - Idiazabal 55 5.15. Antzuola - Bergara 56 5.16. Segura - Zegama 58 5.17. Añorga - Errekalde 59 6. ONDORIOAK__________________________________________________60 7. ERANSKINAK 7.1. Galdeketaren metodología 7.2. Erabilitako galdetegia GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 2 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 7.3. Kontagailuen ezaugarriak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 3 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 1. AURKEZPENA 2013ko memoria honek laburtu egiten ditu Gipuzkoako Bizikletaren Behatokiak Bizikleta Bideen Oinarrizko Foru Sarearen gainean seigarren urtez jarraian egindako ebaluazioko Ian eta konklusio nagusiak. Behatokiaren helburu nagusiak honako hauek dira: - Txirrindulari eta oinezkoentzako foru sarea zenbat, nola eta zertarako erabiltzen den ebaluatzea. - Sarearen erabilera baldintzatzen duten faktoreak aztertzea. - Sareko erabiltzaileen iritziak eta eskaerak biltzea. - Informazio erabilgarria eskuratzea, sarearen plangintza, kudeaketa eta etengabeko hobekuntzarako erabakiak hartzera begira. Txosten honetan sarearen erabilpenaren zenbaketaren bitartez jasotako datu nagusien laburpena azaltzen dugu. Halaber, sare hau osatzen duen bide bakoitzari buruzko informazio zehatza eskaintzen dugu, bertan ematen diren joan-etorriei buruz koa. Joan-etorrien gaineko ebaluazioa kontagailu automatikoen sistema bâtez egin da. Ateratzen diren datuak oinarria dira, bide bakoitzeko erabiltzaile mota eta tarte bakoitzaren bokazioa aztertzeko. Zenbatze sare sistematizatua 2007ko urtean hasi zen lanean, eta 2014ko urtarrilean dagoeneko hiriarteko 18 bide hartzen ditu1. 2013ko urtean ebaluatutako oinezko eta txirrindularientzako bideak honako hauek dira: 1. Azpeitia - Azkoitia 3,9 Km 2. Tolosa-Alegia 3,3 Km 3. Astigarraga - Martutene (Donostia) 1,1 Km 4. Legazpi - Zumarraga 3,1 Km 5. Zumarraga - Azkoitia 10,9 Km 6. Leitzaran (Andoain) 19,4 Km 7. Soraluze - Bergara 4,0 Km 8. Elgoibar - Maltzaga 2,5 Km 9. Asteasu - Zizurkil 3,0 Km 10. Beasain - Ormaiztegi 3,0 Km 11. Eskoriatza - Aretxabaleta 3,5 Km 12. Endarlatsa (Irun) 6,2 Km 13. Segura - Idiazabal 2,3 Km 14. Azpeitia - Lasao (Zestoa) 4,0 Km 15. Antzuola - Bergara 1,5 Km 1 Ohartarazi behar dugu Gipuzkoako Bizikleta Bideen Oinarrizko Foru Sarearen honako bidetan ez dagoela egun kontagailurik: Oñati - San Prudentzio; San Prudentzio - Arrásate; Itsasondo - Legorreta; Legorreta - Alegia; Andoain - Urnieta. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 4 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 16. Segura - Zegama 3,2 Km 17. Añorga - Errekalde (Donostia) 1,6 Km GUZTIRA 76,5 Km GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 5 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 2. SAREKO ERABILERAREN BILAKAERA 2013ko urtean, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarea osatzen zuten 17 bideetan 3.212.000 joan-etorri2 izan ziren, batez beste 8.823 bidaia eguneko. Horietatik 2.323.000 oinez izan ziren (% 72), eta 889.000 bizikletan (% 28). 1. grafikoa BIZIKLETA BIDEETAKO ERABILTZAILEEN KOPURUAREN BILAKAERA (2008-2013) 3.500.000 3.000.000 2.500.000 c CD ^ 2.000.000 a> cô g 1.500.000 CO ili 1.000.000 500.000 0 2008 2009 2010 2011 2012 2013 ’Guztira Oinezkoak Txirrindulariak 1. grafikoan ikusten denez erabiltzaile guztien bilakaeran beherakada txikia gertatu da 2013an (% 1,6koa). Aurrerago azalduko dugunez, beherakada horren eragilea 2013an jasandako eguraldi euritsua izan da. Bestalde, esan behar da datu horiek ez dituztela jasotzen Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarearen errealitate osoa, azken urteotan ireki diren zenbait bidetan3 kontagailurik ez baitago gaur egun. 2 Txosten honetan “joan-etorri”-tzat hartuko ditugu Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarean dauden kontagailuek zenbatzen dituzten igarotzeak, edozein noranzkokoak izanda ere. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 6 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 1. TAULA ERABILTZAILEAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 2011 3.258.797 2.402.892 843.677 2012 3.264.576 2.421.945 842.631 3.211.592 2.322.783 888.809 Hazkundea -47.205 -89.024 45.132 Hazkundea % - % 1,4 - % 3,3 % 5,3 Azken 3 urteotan kontabilizatu diren eguneroko erabilpenaren bilakaera aztertuz gero, ikus dezakegu jaitsiera orokor txikia oinezkoen aldetik datorrela (% 3 behera egin dute), eta txirrindularien kopuruak gora egiten duela berriz (% 5), erabiltzaile guztien % 27,7ra iritsi arte. 889.000 joan-etorri bizikletaz egin ziren 2013. urtean (ikus 2. grafikoa), hau da, batez beste 2.440 bidaia eguneko, 2008. urtearen kopurua bikoiztuz. Oinezkoen aldetik 2.323.000 joan-etorri egin ziren 2013. urtean, hau da, batez beste 6.380 joan-etorri eguneko, 2008. urtearen kopurua baino % 60 gehiago. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDEETAKO EGUNEAN BATEZ BESTEKO ERABILTZAILEEN KOPURUAREN BILAKAERA (2008-2013) 7.000 J2 6.000 CD N 2 5.000 CO -Q § 4.000 O) CD ^ 3.000 a> 3 2.000 Z5 I§ 1.000 0 2008 2009 2010 2011 2012 2013 3 Oñati-San Prudentzio; San Prudentzio-Arrasate; Itsasondo-Legorreta; Legorreta-Alegia; Andoain- Urnieta. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 7 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 2.1. SAREKO ERABILERA MOTAK Ebaluatutako 17 bideetatik 2 bidetan 400.000 zenbaketatik gora izan ziren (Azpeitia - Azkoitia, eta Tolosa - Alegia), 10 bidetan 100.000 eta 300.000 zenbaketa artean, eta 5 bidetan 100.000 zenbaketatik behera. Lehen esan bezala, eta ondoko grafikoan ikusten denez, erabiltzaile guztien bilaera beherakada txikia gertatu da 2013an 2011 ko datuekin alderatuta. Hala ere, bide bakoitzari erreparatuz gero (ikus 2. taula) konturatuko gara jaitsiera hori kasu gehienetan (12 bidetan) errepikatu déla, baina 4tan (Añorga - Errekalden; Tolosa - Alegian; Endarlatsan eta Segura - Idiazabalen) zenbaketen kopuruak gora egin duela4, bizikleta bide horien dinamismoaren seinale. Añorgako bidearen kasua aide batera utzi beharko genuke, 2012ko datuak hilabete bakar batekoak direlako, kontagailua 2012ko azaroan jarri baitzen. IBILBIDEAK 2. TAULA ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 1. AZPEITIA-AZKOITIA 456.207 % 81 % 19 2. TOLOSA-ALEGIA 400.630 % 57 % 43 3. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 383.492 % 65 % 35 4. LEGAZPI - URRETXU 270.823 % 81 % 19 5. ELGOIBAR-MALTZAGA 248.539 % 93 % 7 6. ESKORIATZA - ARETXABALETA 186.879 % 81 % 19 7. SORALUZE-BERGARA 182.405 % 68 % 32 8. ZUMARRAGA-AZKOITIA 177.152 % 56 % 44 9. LEITZARAN5 175.275 % 72 % 28 10. AZPEITIA-LASAO 159.437 % 79 % 21 11. BEASAIN - ORMAIZTEGI 141.119 % 85 % 15 12. ZIZURKIL-ASTEASU 103.660 % 70 % 30 13. ENDARLATSA 93.346 % 40 % 60 14. AÑORGA - ERREKALDE 86.164 % 55 % 45 15. SEGURA-IDIAZABAL 62.367 % 85 % 15 16. ANTZUOLA-BERGARA 46.098 % 83 % 17 17. SEGURA -ZEGAMA 38.000 % 82 % 18 GUZTIRA 3.211.592 % 72% % 28 4 Elgoibar- Maltzagako datuak ezin ditugu kontuan hartu hango kontagailuak 2013an hainbat matxura jasan dituenez txosten honetan bide horretaz eskaintzen diren datuak estimazioak direlako. Estimazioa kalkulatzeko 2012ko datuetan oinarritu gara 2013an jasotako datu orokorren joerak aplikatuz. Horrenbestez, ezin dugu zehaztu bide horretako egiazko bilakaera zein izan den. 5 Leitzaranen kokatuta dago kontagailua hondatuta dago eta ez ditu oinezko eta txirrindulariak bereizten. Oinezko eta txirrindularien estimazioa kalkulatzeko 2012ko bertako datuetan oinarritu gara 2013an jasotako datu orokorren joerak aplikatuz. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 8 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 2.2. ERABILERAREN BILAKAERA 2013an ere 2012. urtean 2008ko urteaz geroztik lau urte jarraian izandako erabileraren igoerak etenda darrai. Hala ere, gertatutako erabiltzaileen jaitsiera txikia ez da Bizikleta Bideen Foru Sarean berdin banatzen (ikus 3. taula). BIDEAK 3. TAULA ZENBAKETAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 1. ESKORIATZA - ARETXABALETA 142.121 192.670 186.879 % 31 2. ELGOIBAR-MALTZAGA6 221.590 231.303 248.539 % 12 3. SEGURA-IDIAZABAL 56.970 60.309 62.367 % 9 4. TOLOSA-ALEGIA 377.813 368.250 400.630 % 6 5. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 361.676 403.425 383.492 % 6 6. ENDARLATSA 96.944 88.550 93.346 - % 4 7. SEGURA-ZEGAMA — 40.156 38.000 - % 5 8. BEASAIN - ORMAIZTEGI 150.797 151.987 141.119 -% 6 9. LEGAZPI - URRETXU 318.426 311.959 270.823 - % 15 10. AZPEITIA-LASAO 70.5507 194.582 159.437 - % 18 11. SORALUZE - BERGARA 222.830 189.122 182.405 - % 18 12. AZPEITIA-AZKOITIA 579.851 456.556 456.207 - % 21 13. ANTZUOLA-BERGARA 58.322 57.658 46.098 - % 21 14. ZUMARRAGA- AZKOITIA 230.545 187.714 177.152 - % 23 15. ZIZURKIL-ASTEASU 136.595 133.318 103.660 - % 24 16. LEITZARAN 233.767 189.542 175.275 - % 25 17. AÑORGA-ERREKALDE — 7.4758 86.164 — GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 -% 1,4 Izan ere, 17 bideetatik 5 bidetan bizikletaren portzentajea moduen arteko banaketan igo egin da eta 12 bidetan jaitsi egin da. 6 Elgoibar - Maltzagako kontagailuak 2013an hainbat matxura jasan dituenez txosten honetan bide horretaz eskaintzen diren datuak ez dira egiazko datuak, estimazioak baizik. 7 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak 2012koekin erkatu ditugu. 8 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, erabaki dugu 2013ko datuak 2012koekin ez erkatzea. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 9 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako Igoerei dagokionez, kasurik nabarmenena Eskoriatza - Aretxabaletako bidean dugu, bertan txirrindularien portzentajea % 31 igo baita 3 urteko epean, eta gainera abiapuntu altu batetik abiatuta. Azpimarragarriak dira baita ere, Tolosa - Alegia, eta Astigarraga - Martuteneko bideak, erabiltzaile gehien duten bideetakoak izanda, erabiltzaileen kopurua handitzen jarraitu dutelako. Erabiltzaileak galdu dituzten bideei dagokienez, esanguratsua da 5 kasutan galera % 20tik gorakoa izatea. Leitzarango bidea da erabiltzaile gehien galdu dueña (% 25a) eta horrek zerikusirik izan dezake bide horretan batzuetan antzematen den zoruaren mantentze-lan eskasarekin. Bestalde, Azpeitia - Azkoitiko bidea Bizikleta Bideen Foru Sarean erabiltzaile gehien bereganatzen duen zatia izanda ere, % 21eko galera jasan zuen 2011. urtetik 2012. urtera. 2013an 2012ko erabiltzaile mailari eutsi egin dio. 2012. urtean izandado galera horren arrazoia izan zen Azpeitia - Lasao bidearen irekitzea. Izan ere, paseatzera doan Azpeitiako erabiltzaile askok (oinezkoek batez ere), Lasao aidera doan bide berri honen hautua egin zuen. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 10 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 2.3. TXIRRINDULARIEN BILAKAERA Lehen esan bezala, txirrindularien kopuruak nabarmenki gora egin duela 2008ko urteaz geroztik; orduan txirrindulariak sare osoko erabiltzaileen % 22 ziren, 2013ko urtean baino ia sei puntu gutxiago hain zuzen. 3. grafikoa TXIRRINDULARIEN BILAKAERA (2008-2013) 20% as z UJ IT < 3 15% O z IT DC 10% 5% 0% -I----------1----------1-----------1----------1-----------1----------1 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Bizikletaren erabilpen maila ezberdinak antzematen ditugu Bizikleta Bideen Foru Sarean. Aide batetik, 7 bidetan txirrindularien portzentajeek batezbesteko orokorra gainditzen dute (% 29), % 60ra iristen den ere kasu bat egonik (Endarlatsakoa). Beste muturrean, nabarmentzekoa da 3 bidetan (Elgoibar - Maltzaga; Beasain - Ormaiztegi; eta Segura - Idiazabalen) zenbatzen diren txirrindularien kopuru txikia (% 15 baino txikiagoa). 2011 eta 2013 urteen artean gertatutako txirrindularien gorakada orokorra ez da Bizikleta Bideen Foru Sarean berdin banatzen (ikus 4. taula). Izan ere, 2011 eta 2013 urteen artean aztertutako 16 bideetatik9 6 bidetan bizikletaren portzentajea moduen arteko banaketan igo egin da eta 3 bidetan mantendu egin da, baina beste 7 bidetan jaitsi egin da. 9 Leitzaran eta Elgoibar - Maltzagako bideen bilakaerak baztertu egin ditugu, bertan kokatuta dauden kontagailuak hondatuta baitaude. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 11 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 1 SORALUZE-BERGARA % 18 % 23 % 32 % 45 2 SEGURA-IDIAZABAL % 14 % 16 % 15 % 21 3 ZIZURKIL-ASTEASU % 20 % 24 % 30 % 11 4 ESKORIATZA - ARETXABALETA - % 20 % 19 % 8 5 TOLOSA-ALEGIA % 43 % 44 % 43 % 5 6 ASTIGARRAGA - MARTUTENE % 36 % 31 % 35 % 3 7 AÑORGA-ERREKALDE - % 28 % 45 10 8 AZPEITIA-LASAO11 % 16 % 17 % 21 - % 1 9 ENDARLATSA % 60 % 61 % 60 -% 4 10 AZPEITIA -AZKOITIA % 20 % 23 % 19 - % 11 11 LEGAZPI - URRETXU % 19 % 19 % 19 -% 13 12 BEASAIN -ORMAIZTEGI % 16 % 15 % 15 - % 14 13 ANTZUOLA-BERGARA % 16 % 16 % 17 -% 20 14 SEGURA-ZEGAMA - % 23 % 18 - % 23 15 ZUMARRAGA- AZKOITIA % 45 % 44 % 44 - % 24 16 LEITZARAN % 25 % 26 - 17 ELGOIBAR - MALTZAGA % 8 % 7 - GUZTIRA % 26 % 26 % 28 + % 5,3 10 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, ez dauka zentzurik 2013ko datuekin erkatzea. 11 Azpeitia - Lasaoko 201 Iko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak 2012koekin erkatu ditugu. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 12 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako Bestalde, zenbaki absolutuei erreparatuz gero, kasurik nabarmenenak Soraluze - Bergara eta Segura - Idiazabal bideetan ditugu, bertan txirrindularien kopurua % 45 eta % 21 igo baita 3 urteko epean. Endarlatsakoa da Bizikleta Bide Foru Sarean txirrindularien proportziorik handiena (% 60) duen bidea, eta 3 bidegorrietan txirrindularien portzentajea % 40tik gorakoa: Añorga - Errekalde (% 45), Zumarraga - Azkoitia (% 44), eta Tolosa - Alegia (% 43). Hiru bide horiek, Astigarraga - Martutenekoarekin batera ezaugarri bat partekatzen dute, alegia, txirrindularien portzentaje altuenak izateaz gain, mail altu horri eutsi egiten diotela urteen zehar. Aipatu beharra dago, baita ere Zizurkil - Asteasuko bideak epe horretan izan duen % 50eko gorakada. Beherako joerak ere badaude, baina oso-oso txikiak dira. Segura - Zegamako bidea da nabarmendu daitekeen kasu bakarra, zeinean txirrindularien portzentajea % 23tik % 18ra jaitsi den. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 13 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 2.4. SAREAREN ERABILERA ASTEAN ETA URTEKO SASOIEN ZEHAR Bizikleta bideak Ian egunetan erabiltzen dira, gehien bat. Izan ere, zenbatzen diren joan-etorri guztietatik %71 Ian egunetan izaten dira. Oinezkoek eta txirrindulariek partekatzen dute joera hori, nahiz eta lehenengoen artean altuxeagoa izan (% 73 eta % 65, hurrenez hurren). Hala ere, badaude bi multzoen arteko aide nabarmena (ikus 4. grafikoa), oinezkoen proportzioa asteburuetan jaitsi egiten baita, eta txirrindularienak berriz gora egiten du, bizikletak gure bideetan aisialdirako eta kirola egiteko duen garrantzia adieraziz. 4. grafikoa BIZIKLETA BIDEEN ERABILERA EGUNEN ARABERA (2013) Bizikleta bideen erabilera ez da modu homogéneo banatzen urteko sasoien zehar (ikus 5. grafikoa). Aurreko urteetan bezala 2012ko eta 2013ko datuek argi erakusten dute bideen erabilerak gora egiten duela urteko 2. eta 3. hiruhilabeteetan (hor pilatzen dira urteko bidaien % 55-57a), eta 4. eta 1. hiruhilabeteetan jaitsi egiten da. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 14 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 5. grafikoa BIDEGORRIEN ERABILERA HIRUHILABETEEN ARABERA (2012-2013) 2013. urtean zenbatutako erabiltzaileen bilakaeran gertatutako beherakada txikia (% 1,6koa) ulertu ahal izateko kontuan hartu behar dugu iaz jasandako eguraldi euritsua. 2012ko zenbaketeta ere antzeko galera gertatu zen. 2012ko datuen gaineko txostenean erakutsi genuenez 2011 .a baino pixka bat hezeagoa izan zen, beroa eta kontraste handiko urtea izateaz gain. 2013aren ezaugarririk handiena izan zen bildu zen euri kopuru ikaragarria. 2012an, urtea hezea izanda ere, 1.430 litro metro karratuko bildu ziren Euskalmeten Miramonen duen estazio metereologikoan. 2013an, berriz, 2.016 litro metro karratuko bildu ziren, alegia, aurreko urtean baino % 41 gehiago. Bizikleta bideek urteko aroen zehar izan duten erabilerako datuak (ikus 5. grafikoa) euri kopuruaren bilakaerarekin erkatuz gero (ikus 6. grafikoa), argi eta garbi ikusten dugu erlazio zuzena dagoela bizikleta bideetako erabilera maila eta euri kopuruaren GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 15 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako artean. Izan ere, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Sarean ondorioztatu dezakegu erabilerak jaitsi egiten duela euri kopuruaren zuzeneko proportzioan12 Metereologiaren eragina ez da Gipuzkoan bakarrik gertatzen. Konparazio baterako, 2013ko Brusela hiriburuko eskualdeko Bizikletaren Behatokiaren memoriak jasotzen du 2013an txirrindularien kopuruak % 6 behera egin zuela, izandako eguraldi kaxkarraren eraginez. 6. grafikoa JASOTAKO EURI KOPURUAREN BILAKAERA 12 Pro Vélo Pro Velo asbl/vzw (2014): « Observatoire du vélo en Région de Bruxelles-Capitale. Rapport 2013 ». 15, rue de Londres. Brusela (Belgika). http://www.provelo.org/fr/rd/etudes/observatoire-du-velo-en-region-de-bruxelles-capitale GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 16 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak Urtean zehar gertatzen den joera orokor horrez gain erreparatu behar diogu oinezkoek eta txirrindulariek urteko aro bakoitzean duten pisuari, joera interesgarriak antzematen baitira (ikus 7. grafikoa): txirrindularien proportzioa udaberrian eta udaran areagotu egiten da, ia % 40ra iritsiz. Oinezkoen joera alderantzizkoa da, haien proportziorik handiena udazkena eta neguan lortzen baita, % 80ra iritsiz. 7. grafikoa BIZIKLETA BIDEEN ERABILERA HIRUHILABETEEN ARABERA (2012-2013) GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 17 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3. TARTEEN ARABERAKO EBALUAZIOA Aurreko puntuetan azaldutako datu guztietarako erreferentzia sarea da, orokorrean harturik, baina kasuistika eta erabilera bokazio desberdinak dituzten tarteek osatzen dute sare hori. Ondoren, ebaluatutako sarea osatzen duen bideetako bakoitzaren ezaugarriak azaltzen dira. 3.1. AZPEITIA - AZKOITIA Bide honek 3,9 km ditu luze, eta foru sare osoan gehien erabiltzen dena da; batez beste 1.250 igarotze ditu egunean. Oinezkoentzako eta txirrindularientzako espazioak bereizirik daude. Paseo eta ariketarako erabilera da nagusi, oinezkoen artean batez ere. Dena den, gero eta txirrindulari gehiagok erabiltzen du bidea lanera joateko. Azpeitia - Lasao bidearen irekitzeak erabiltzaileen galera suposatu du, izan ere, paseatzera doan Azpeitiako erabiltzaile askok azken bide berri honen hautua egin baitu, 2010eko erregistroetako beheraldia izan duelarik. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 1. AZPEITIA-AZKOITIA 456.207 % 81 % 19 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 12. AZPEITIA-AZKOITIA 579.851 456.556 456.207 - % 21 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 18 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak A BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % (2013/ 2011) 10 AZPEITIA - AZKOITIA % 20 % 23 % 19 - % ll GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 456.000 joan-etorri 2012ko urtean. - 2011 ean baino % 21 erabiltzaile gutxiago; guztira 123.000 bidaia jaitsiz. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 20 dira, eta % 80, berriz, oinez eginak. - 2011 ko urtean txirrindulari kopuruaren galera % 6koa izan den arren; moduen arteko banaketan protagonismoa irabazi du bizikletak, 2011 ko % 17tik 2012ko % 20ra pasaz. ■ Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 37 izan ziren (2011 ko urtean % 29a izanik, 8 puntu igo da proportzio hau). ■ Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 4 izan ziren. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 19 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.2. ASTIGARRAGA - MARTUTENE (DONOSTIA) Bide honek, 1,1 km egiten du luze, Astigarragako herrigunea eta Donostiako Martutene auzoa lotzen ditu. Ageri-agerian uzten du bizikleta zein tresna eraginkorra den lanerako, eskolarako edo gestioetarako hiriarteko eguneroko bidaien kasuan (bizikleta bidezko 10 bidaietatik 6 dira horietakoak). 2012ko urtean egunean 1.100 igarotze izan ziren. Oinezkoen kopuruak dezente egin zuen gora, igoera honen atzean Loiola aldean Urumeako erriberan azkenaldian egin dituzten oinezkoentzako hobekuntzak egon daitezkeelarik. Txirrindularien kopurua praktikan bere horretan mantendu zen, oso jaitsiera arinarekin. Azpimarratzekoa da Martutene eta Loiola arteko bizikleta lotura eginez gero bizikletaren erabilerak bide honetan duen hazteko potentziala. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 3. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 383.492 % 65 % 35 Guztira 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 5. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 361.676 403.425 383.492 % 6 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % ti BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 6 ASTIGARRAGA - MARTUTENE % 36 % 31 % 35 % 3 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 20 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - 403.000 joan-etorri 2012ko urtean. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 31 dira, eta % 69, berriz, oinez eginak. - 201 lean baino % 11 erabiltzaile gehiago.Txirrindulari kopurua % 1,6 jaitsi da, eta oinezkoena % 18 igo da. - Bizikleta bidezko joan-etorrietatik % 41 lanak eragindakoak dira. % 11 ikasketek eragindakoak, eta % 5 gestioek eragindakoak. - Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 48 izan ziren (ia erdia). Astigarraga - Martutene Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 2008 2009 2010 2011 2012 —Oinezkoak —Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 21 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.3. TOLOSA - ALEGIA Bide honek Tolosa eta Alegiako hiriguneak lotzen ditu. Guztira 3,3 km egiten ditu luze, eta hirugarren tokian dago erabilera orokorrari buruzko kopuruei dagokienez, 1.000 igarotze pasatxo baititu egunean batez beste. Bidearen sekzioa partekatu egiten dute txirrindulari eta oinezkoek ibilbidearen zatirik handienean. Hainbat erabilera baditu ere, oinezkoen artean paseoa eta ariketa arina dira erabiltzeko arrazoi nagusiak. Errepideko kirol txirrindulariek bideaz egiten duten erabilera altua nabarmentzen da, batez ere arratsalde eta asteburuetan zehar; izan ere, bide honekin saihestu egiten da udalerri bion artean dagoen N-l errepidearen tarte arriskutsua. 2010eko urtean zehar, txirrindulariak eta oinezkoak zirkulatzeko modua antolatu zenetik hasitako eta 201 lean zehar jarraitutako erabileraren gorakada handia eten egin da nolabait 2012an. Aipatu behar da udan zehar, obra Ian batzuengatik bi aste osoz itxita izan zela bidea (horrek 15.000 igarotze gutxiago erregistratzea suposatu izan dezake). Lanera joateko eta bizikletaz paseatzeko erabiltzen duten eguneroko txirrindularien proportzioa dezente txikiagoa izaten jarraitzen du, kirol txirrindularien proportzioarekiko aldea asko murriztu den arren. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 2. TOLOSA-ALEGIA 400.630 % 57 % 43 Guztira 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 4. TOLOSA-ALEGIA 377.813 368.250 400.630 % 6 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % ti BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 22 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 5 TOLOSA-ALEGIA % 43 % 44 % 43 % 5 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 368.000 joan-etorri erregistratuak 2012ko urtean. - 2011 ean baino % 2 igarotze gutxiago 2012an. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 44 dira (2011 ko urtean baino puntu bat gehiago), eta % 56, berriz, oinez eginak. - Txirrindulari kopurua ia bere horretan mantendu da 2011 ko datuekiko (% 0,8 txirrindulari gutxiago). Oinezkoen beheraldia % 4koa izan da. - Bizikleta bidezko bidaietatik % 29 nahitaezko mugikortasunak eraginak dira (201 lean baino 13 puntu gehiago), zehazki % 18 lanak eraginak, beste % 10 gestioek, eta % 1 ikasketek eragina dira. - Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 12 izan ziren. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 23 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua 3.4. LEGAZPI - URRETXU Guztira 3 km luzeko bide honetan % 2ko jaitsiera izan da 2011 ko datuekiko; hala, bâtez beste 850 igarotze ditu egunean. Bidearen sekzioa partekatua da. Bai oinezkoen artean bai txirrindularien artean, nahitaezko mugikortasunarekin erlazionatutako joan etorriak nagusitzen dira. 2011 ko urtean txirrindulariak eta oinezkoak zirkulatzeko modua erregulatu zenetik asko hobetu da elkarbizitza, hórrela bide hau eguneroko mugikortasun ez motorizaturako oinarrizko azpiegitura gisa eratuta dagoelarik. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 4. LEGAZPI - URRETXU 270.823 % 81 % 19 Guztira 3.211.592 % 71% % 29 BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 9. LEGAZPI - URRETXU 318.426 311.959 270.823 - % 15 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 li LEGAZPI-URRETXU % 19 % 19 % 19 -% 13 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 312.000 joan-etorri 2012ko urtean. - 2012an % 2 igarotze gutxiago; guztira 5.000 oinezko gutxiago eta 1.000 txirrindulari gutxiago izan direlarik. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 19 dira, eta % 81, berriz, oinez eginak (2011 ko banaketa berbera). GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 24 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak Txirrindulari kopurua % 2 jaitsi zen, eta oinezkoena % 2. Bizikleta bidezko bidaietatik % 41 lanagatik egiten dira (201 lean baino 5 puntu gehiago), eta % 18 gestioak egiteko dira (201 lean baino 10 puntu gehiago). Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 57 izan ziren. Legazpi - Urretxu Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 1000 900 800 700 600 500 400 300 200 100 0 774 660 114 818 872 852 795 690 128 676 119 707 165 691 161 2008 2009 2010 —■—Oinezkoak —■— Txirrindulariak 2011 2012 —Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 25 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.5. ELGOIBAR - MALTZAGA Bide honen 2,5 kilometroko ibilbidea Elgoibartik abiatzen da, eta gaur egun irteerarik gabeko puntu batean amaitzen da, Maltzagako biribilgunera iritsi baino lehentxeago. Egunean 630 igarotze ditu batez beste, eta erabilera aisiari lotua erabat; honetan oinezkoak dira argi eta garbi nagusi, eta bertan dugu foru sare osoko txirrindulari portzentajerik txikiena. Bizikletaren eguneroko erabilerarako potentzial handiko bidea izan daiteke, Eibar eta Soraluzerekiko lotura egiten denean; lotura horiek seguruenik izugarri handituko dute bide honen erabilera orokorra, sareko erabilienen artean kokatzeraino agían. Igoera arina izan da oinezkoen kopuruan, eta jaitsiera nabarmena, aldiz, bizikletenean. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 5. ELGOIBAR-MALTZAGA 248.539 % 93 % 7 Guztira 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 2. ELGOIBAR - MALTZAGA13 221.590 231.303 248.539 % 12 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % HH BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 15 ELGOIBAR-MALTZAGA % 8 % 1 % l - % 16 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 Elgoibar - Maltzagako kontagailuak 2013an hainbat matxura jasan dituenez txosten honetan bide horretaz eskaintzen diren datuak ez dira egiazko datuak, estimazioak baizik. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 26 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - 230.000 bidaia 2012ko urtean, hau da, ia-ia bere horretan mantendu da 2011 ko erabilera orokorra. - Bizikleta bidezko bidaiek % 16 egin dute behera, eta oinezkoenak % 6 igo dira. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 7 dira, eta % 93, berriz, oinez eginak. Elgoibar - Maltzaga Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 610 607 632 - _ __________________■ 400 300 200 100 0 —■—Oinezkoak —■— Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak J 47 50 42 2010 2011 2012 700 600 500 GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 27 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.6. AZPEITIA - LASAO Bide honek, bere 5 km-ko luzeran, Azpeitia eta Lasao lotzen ditu; azken gune hau Zestoako udalerrikoa da. Hainbat industrialde lotzen ditu. Bokazio askotarikoa du, ezen lanera egunero bizikletaz joateko zein paseoan ibiltzeko eta ariketa egiteko balio dezake. Zirkulazio zerrenda bereiziak dauzka. 2011 ko irailean inauguratu zenetik erabilera gehien duten bideen artean kokatu da, Azpeitia eta Azkoitia lotzen dituen bidetik erabiltzaile kopuru garrantzitsua xurgatu duelarik (batik bat oinezkoak). Udazkena aldean lau astez itxita egon zen luizi batengatik, hura ez balitz urteko 200 mila joan-etorri erraz gaindituko lituzkeela suposatu daiteke beraz. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 10. AZPEITIA-LASAO 159.437 % 79 % 21 Guztira 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 10. AZPEITIA - LASAO 70.55014 194.582 159.437 - % 18 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 8 AZPEITIA-LASAO15 % 16 % 17 % 21 - % l GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 14 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak 2012koekin erkatu ditugu. 15 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak 2012koekin erkatu ditugu. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 28 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - 195.000 bidaia 2012ko urtean16 - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 17 dira, eta % 83, berriz, 16 Grafikoetako 2011 datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 29 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.7. ESKORIATZA - ARETXABALETA Lehengo Vasco-Navarro trenaren trazaduratik doan bide hau 2011 ko apirilean inauguratu zuten. Guztira 3 km egiten ditu luze, eta Eskoriatzako herrigunea inguratu eta Aretxabaleta eta Arrasaterantz doa. 500 igarotze inguru ditu egunean, eta batez ere laketerako erabiltzen da, lanera eta inguru horretan diren ikastetxeetara joateko ere erabiltzen den arren. lido honetatik oso potentzial handia du, eta dagoeneko aukeratu da lanera joateko bizikletaren erabilera sustatzeko foru estrategian oinarritutako proiektu pilotu bat abian jartzeko. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 6. ESKORIATZA-ARETXABALETA 186.879 % 81 % 19 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 1. ESKORIATZA-ARETXABALETA 142.121 192.670 186.879 % 31 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 4 ESKORIATZA - ARETXABALETA - % 20 % 19 % 8 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 192.000 bidaia 2011 ko urtean. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 20 izan ziren 2012an (201 lean baino 3 puntu gutxiago), eta % 80, berriz, oinez eginak. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 30 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 2011 inkestaren datuen arabera, eguneroko txirrindulariak % 15 dira (% 9 lanagatik, % 2 ikasketengatik eta % 4 gestioengatik). 600 500 400 300 200 100 0 Eskoriatza - Aretxabaleta Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 556 527 425 131 423 104 2011 -Oinezkoak Txirrindulariak 2012 ■ Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 31 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 3.8. LEITZARAN Bide honek 19,3 km baino gehiago ditu, Andoaindik abiatu eta Leitzaran bailaran sar- tzen da, eta Plazaolaren Bide Berdearen zatia da Gipuzkoako tarteari dagokionez. Laket eta kirol bokazio garbia du, eta naturarekiko kon- taktua bilatzeko halaber. Bide honek 520 erabil- tzaile hartzen ditu egunean, batez beste, eta asteburu, jaiegun eta oporraldietan erabiltzen da maizen, astean zehar ere erabilera aipaga- rria izateaz gain. Dituen ezaugarriak direla eta, txangozaleek, ibiltariek eta kirolariek asko era- biltzen dute, bai oinez bai mendiko bizikletaz. Sekzioa partekatu egiten dute bizikletek, oinezkoek eta ibilgailu motordun baimendu- nek. 2012ko urtean erabilerak jaitsiera nabarmena izan du oro har, oinezkoei eta ibilgailu motordunei dagokienez. Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den moduan, 2012an izandako eguraldi okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten bideetan izan da handien, bide honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz. ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 16. LEITZARAN 233.767 189.542 175.275 - % 25 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 - 190.000 bidaia 2012ko urtean. - % 19ko jaitsiera orokorra 2011 ko urtearekiko; guztira 44.000 bidaia gutxiago. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 25 dira, eta % 75, berriz, oinez eginak. - Oinezkoen kopuruak % 20 egin du behera urtean, eta bizikletena, berriz, % 16 jaitsi da. - Joan-etorri gehienen xedea aisia, laketeko paseoa eta ariketa egitea da. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 32 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 33 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 3.9. SORALUZE - MEKOLALDE (BERGARA) Bide honek 4 km-ko ibilbidea du, eta oso eginkizun garrantzitsua betetzen du Soraluzeko herrigunearen eremu berde gisa. Herritar askok erabiltzen dute paseorako. Bide gehienetan ez bezala, lanegunetan altuagoa da erabilera. Egunean 520 igarotze inguru izan zituen 2012ko urtean, batez beste. Bergarako Mekolaldeko poligonoraino luzatu zenetik lanagatiko bizikleta erabileraren igoera izaten ari da azken bi urteetan. Aldi berean bizikletak geroz eta pisu handiagoa du moduen arteko banaketan. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 7. SORALUZE-BERGARA 182.405 % 68 % 32 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 11. SORALUZE-BERGARA 222.830 189.122 182.405 - % 18 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % ti BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 1 SORALUZE-BERGARA % 18 % 23 % 32 % 45 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 190.000 bidaia 2012ko urtean. - % 15ko jaitsiera 2011 ko urtearekiko, erabilera orokorrean; guztira 33.000 bidaia gutxiago. Oinezkoen beheraldia % 20 izan da. Baina txirrindularien artean % 7ko hazkundea izan da, 3.000 bizikleta bidezko joan etorriekin. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 23 dira (201 lean baino 5 puntu gehiago), eta % 77, berriz, oinez eginak. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 34 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - Lanak eragindakoak txirrindulari guztien % 20 dira. - Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 11 izan ziren. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 35 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.10. ZUMARRAGA- AZKOITIA Bide honek 11 km ditu, eta foru sareko luzeenetan bigarrena da. Azkoitia eta Zumarraga lotzen ditu. Herrigune horien arteko distantziak gainditu egiten du bizikletaren eguneroko erabilerarako erradio idéala. Horregatik, bidearen paisaia eta natur aldetiko ezaugarriak direla eta, laket erabilerakoa dugu, argi eta garbi. 2009ko urtean bide zorua berritzeko eta tunelak argiztatzeko egindako lanek oinezko eta txirrindulari kopuruen gorakada ikusgarriak eten egin dira 2012ko urtean. Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den moduan, 2012an izandako eguraldi okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten bideetan izan da handien, bide honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz. Halere, bide honek batez beste 500 igarotze inguru izan ditu egunean. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 8. ZUMARRAGA - AZKOITIA 177.152 % 56 % 44 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 14. ZUMARRAGA - AZKOITIA 230.545 187.714 177.152 - % 23 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % HH BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 15 ZUMARRAGA-AZKOITIA % 45 % 44 % 44 - % 24 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 188.000 joan-etorri 2012ko urtean. - 2011 ean baino % 18 igarotze gutxiago; guztira 42.000 bidaia gutxiago. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 36 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 44 dira, eta % 56, berriz, oinez eginak. - Txirrindulari kopurua % 23 hazi da, eta oinezkoena % 57, 2010eko datuekiko. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 37 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.11. BEASAIN - ORMAIZTEGI Bide honek 3 km ditu. Beasaingo Loinatz auzotik abiatu eta herri bereko Salbatore auzoan amaitzen da, Ormaiztegiko herrigunearekin bat egin baino lehentxeago. Tarte batzuk bereiziak dira, eta beste batzuk partekatu egiten dituzte txirrindulari eta oinezkoek. Balio erlatiboetan, lanerako erabilera handiena duen sareko bidea da, txirrindulari langile eta oinezko langile askok bideak zeharkatzen dituen poligonoetara joateko erabiltzen dutelarik. Bestalde, Salbatore auzoko txirrindulari askok bere eguneroko zereginetarako ere erabiltzen du. Azken behaketetan sumatu denez eguneroko txirrindulari asko ez dira erregistratuak izaten ari, bizikleta bidetik joan beharrean errepidetik doazelako tarte bâtez, hórrela azpiko pasabide batek suposatzen duen malda ekidinez (hain zuzen kontagailua ezarrita dagoen tartean). IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 11. BEASAIN-ORMAIZTEGI 141.119 % 85 % 15 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 8. BEASAIN-ORMAIZTEGI 150.797 151.987 141.119 -% 6 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 12 BEASAIN - ORMAIZTEGI % 16 % 15 % 15 - % 14 GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 38 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 151.000 bidaia 2012ko urtean (2011 rekiko % 1 igo da). Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 15 dira (201 lean baino puntu bat gutxiago), eta % 85, berriz, oinez eginak. Oinezko kopurua % 2 igo da, txirrindulariena, berriz % 6 jaitsi da. Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 15 dira, eta % 85, berriz, oinez eginak. Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 82 izan ziren (% 56 lanak eraginda eta % 26 gestioek eraginda). Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 94 izan ziren. 450 360 270 180 Beasain - Ormaiztegi Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 414 415 346 352 90 0 68 64 2011 -Oinezkoak Txirrindulariak 2012 -Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 39 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.12. ZIZURKIL-ASTEASU Bide honek, bere 3 km-ko ibilbidearekin, Elbarrenako (Zizurkil) eta Asteasuko herriguneak lotzen ditu, udalerri bietako industrialdeak eta era berean paseorako oso erakarpen handikoak diren zonak zeharkatzen dituela. Egunean 365 igarotze ditu, batez beste, eta erabilera bokazio nagusia laketekoa da oinezkoen kasuan, eta lanera joatea txirrindularien artean. Bide honi ibaitik hurbileko erdibideko tarte berri bat gehitu zaio 2012an zehar, hobekuntza handia suposatuz lehen zegoen inguru malkartsu bat ekidin duen neurrian. Hórrela txirrindulari kopuruaren igoera garrantzitsua izan da. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 12. ZIZURKIL-ASTEASU 103.660 % 70 % 30 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 15. ZIZURKIL-ASTEASU 136.595 133.318 103.660 - % 24 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 3 ZIZURKIL-ASTEASU % 20 % 24 % 30 % ll GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 133.000 bidaia 2012ko urtean, 2011 koan baino 3.000 gutxiago (% 2ko jaitsiera). - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 24 dira (201 lean baino 4 puntu gehiago), eta % 76, berriz, oinez eginak. - Oinezko kopurua % 6 jaitsi da, txirrindulariena, berriz % 13 igo da. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 40 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 75 izan ziren (201 lean baino 5 puntu gehiago). - Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 9 izan ziren. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 41 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.13. ENDARLATSA Guztira 6,2 km egiten dituen bide hau Irundik abiatzen da, Bidasoa ibaiaren ertzean gora, Endarlatsako parajeraino; hemen lotu egiten zaio Nafarroako Foru Komunitateko bide berdeen sareari. Laketerako erabilera da nagusi, eta banaketa modalean txirrindulari portzentaje handiena ematen duen bidea da, oinezkoen portzentajetik nahiko gora dago eta. Egunean 240 igarotze ditu batez beste, azpimarratzekoa delarik asteburuetan bikoiztu egiten direla lanegunetako erabilera kopuruak. Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den moduan, 2012an izandako eguraldi okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten bideetan izan da handien, bide honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz. Hendaiarekin lotzera jo behar luke, hain zuzen hórrela funtsezko tarte bat osatzearren Eurovelo europar bizikleta sarearen barnean. Irungo hirigunearekiko lotura egiteko dago; beraz, bideak oso potentzial handia du oraindik, erabileraren hazkundera begira. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 13. ENDARLATSA 93.346 % 40 % 60 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 6. ENDARLATSA 96.944 88.550 93.346 - % 4 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 9 ENDARLATSA % 60 % 61 % 60 -% 4 GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 42 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 89.000 bidaia 2012ko urtean. - 2011 urtearekiko erabilera orokorraren % 9ko jaitsiera izan da. - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 61 dira, eta % 39, berriz, oinez eginak. - Asteburuetan bikoiztu egiten da bai bizikleta bai oinezko erabilera. 300 250 200 150 100 50 0 Endarlatsa Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 265 242 160 148 105 94 2011 -Oinezkoak Txirrindulariak 2012 -Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 43 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.14. SEGURA - IDIAZABAL 2,3 km-ko bide honek, egunean 165 igarotze biltzen ditu batez beste. Sareko erabilera datu absolutu baxue- netakoak izanik, 2012an bi moduetan igoera izan duen bide bakarra da, agian 201 In amaitutako Segura - Zegama lo- turaren erakarpen efektuarengatik (Se- gurako Madurako pasealeku berriak ere lagunduta). Asteburuetan gehiago erabiltzen da, eta nagusiki paseorako eta ariketa egiteko izaten da. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 15. SEGURA-IDIAZABAL 62.367 % 85 % 15 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 3. SEGURA-IDIAZABAL 56.970 60.309 62.367 % 9 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % Hi BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 2 SEGURA-IDIAZABAL % 14 % 16 % 15 % 21 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 60.000 bidaia 2012ko urtean, 2011 koan baino 3.000 gehiago. - Urtean % 6ko hazkundea 2011 ko urtearekiko, erabilera orokorrean (% 2ko hazkundea oinezkoengan, eta % 25eko hazkundea bizikletetan). - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 16 dira (201 lean baino 2 puntu gehiago), eta % 84, berriz, oinez eginak. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 44 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 45 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.15. ANTZUOLA - BERGARA Bide honek 1,5 km ditu, eta Antzuolako herrigunea eta Matz Errekako industrialdea lotzen ditu; Antzuolako hainbat oinezko eta txirrindulari joaten dira bertara egunero lanera. Bideak Antzuola eta Bergara arteko mugaraino, Uzarraga auzoraino, segitzen du. Ibilgailu motordunekin partekatzen den tarte bat dauka, eta beste bat motorrik gabekoentzat, txirrindulariek eta oinezkoek batera erabiltzen duten bat alegia. Gaur egun asfaltatzeko eta argiztatzeko dagoen tarte baten bidez Bergarako herrigunearekin lotzea falta da. Erabilera nagusia oinezkoa da, baina bizikletak ere gero eta presentzia handiagoa du. Oso erabilera ildo erregularrak ditu, eta zeharo finkatutako erabilera maiztasunak ikusten dira, bai nahitaezko mugikortasunari bai laketeko edo paseorako erabilerari dagokienez. Astegunetan asteburuetan baino askoz gehiago erabiltzen da. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 16. ANTZUOLA - BERGARA 46.098 % 83 % 17 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 13. ANTZUOLA - BERGARA 58.322 57.658 46.098 - % 21 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % Hi BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 13 ANTZUOLA-BERGARA % 16 % 16 % 17 -% 20 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 - 58.000 bidaia 2012ko urtean (% leko jaitsiera 2011 urtearekiko). GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 46 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak - Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 16 dira, eta % 84, berriz, oinez eginak (2011 ko portzentaje berberak). - Oinezko bidaien % 62 eta bizikleta bidaien % 67 lanak eragindakoak dira. - Asteburuetan erabilera guztia erdira jaisten da. Antzuola - Bergara Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea 180 150 120 90 60 30 0 2011 2012 —Oinezkoak —■—Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 47 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.16. SEGURA -ZEGAMA Bide honek 3,2 km luze ditu eta Idiazabaldik datorren eta Segura zeharkatzen duen bideari jarraitasuna ematen dio Zegamaraino. Kontagailua 2012ko martxoan jarri zenez 9 hilabetetako datuak besterik ez ditugu. Epe horretan batez beste egunean 137 igarotze izan zituen, zeinetatik % 78 oinez egin ziren eta % 22 bizikletaz. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 17. SEGURA-ZEGAMA 38.000 % 82 % 18 GUZTIRA 3.211.592 % 11% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 7. SEGURA-ZEGAMA — 40.156 38.000 - % 5 GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka TXIRRINDULARIEN % ti BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011) 14 SEGURA-ZEGAMA - % 23 % 18 - % 23 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 48 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako bideçorriak 3.17. AÑORGA- ERREKALDE Bide honek 3 km luze ditu eta Donostiako Añorga Txiki auzoa eta Errekalde auzoak elkar lotzen ditu Añorga zaharra zeharkatuz. Kontagailua 2012ko azaroan jarri zenez urte honi dagokion hilabete bakarreko datuak ditugu. Epe horretan batez beste egunean 241 joan etorri zenbatu ziren, zeinetatik % 73 oinez eta % 27 bizikletaz egin ziren. IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK 14. AÑORGA-ERREKALDE 86.164 % 55 % 45 GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29 ZENBAKETAK BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera 17. AÑORGA-ERREKALDE — 7.47517 86.164 — GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4 4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011) 2011 2012 2013 7 AÑORGA-ERREKALDE - % 28 % 45 18 GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3 17 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, erabaki dugu 2013ko datuak 2012koekin ez erkatzea. 18 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, ez dauka zentzurik 2013ko datuekin erkatzea. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 49 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 50 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 4. ONDORIOAK 1. 2013ko urtean, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sareko 17 bideetan 3.211.000 joan-etorri izan ziren, batez beste 8.823 bidaia eguneko. Horietatik 2.323.000 oinez izan ziren (% 72), batez beste 6.380 bidaia eguneko, 2008. urtearen kopurua % 60 handituz; eta 889.000 bizikletan (% 28), batez beste 2.440 bidaia eguneko, 2008. urtearen kopurua bikoiztuz. 17 bideetatik 2 bidetan 400.000 zenbaketatik gora izan ziren, 10 bidetan 100.000 eta 300.000 zenbaketa artean, eta 5 bidetan 100.000 zenbaketatik behera. Gure Bizikleta Bideen Sareak bereganatzen dituen erabiltzaile kopuru nabarmen horrek aditzera ematen du sareak hiriarteko mugikortasun jasangarrian jokatzen duen paper garrantzitsua, ahaztu gabe txosten honetan azaltzen diren datuek ez dituztela jasotzen sare horren errealitate osoa, ireki berri diren zenbait bidetan kontagailurik ez baitago gaur egun. 2. 2012ko urtean aurreko urteetan izandako erabiltzaileen igoera etengabea eten egin zen, % 1,6 jaitsiz. 2013an ere antzeko jaitsiera arina gertatu da. Beherakada horren eragilea 2013an jasandako eguraldi euritsua izan da. 2013an 2.016 litro metro karratuko bildu ziren Eustatek Miramonen duen metereologia es- tazioan, alegia, aurreko urtean baino % 41 gehiago. 3. Jaitsiera txikia oinezkoen aldetik dator (% 3 behera egin dute, 2011z geroztik). Txirrindularien kopuruak aldiz, arinki baina etengabe gora egin du 2011z geroztik (% 5), erabiltzaile guztien % 27,7ra iritsi arte. Gainera, 5 bidetan bizikletaren kopurua igo egin da. Kasurik nabarmenena Sora- luze - Bergarakoa dugu, bertan txirrindularien kopurua % 45 igo baita 2011z ge- roztik. Soraluze - Bergara eta Segura - Idiazabal bideen kasuak azpimarratu behar di- tugu, bertan txirrindularien kopurua % 45 eta % 21 igo baita 3 urteko epean. Bes- talde, Endarlatsakoa da Bizikleta Bide Foru Sarean txirrindularien proportziorik handiena (% 60) duen bidea, eta 3 bidegorrietan txirrindularien portzenjea % 40tik gorakoa: Añorga - Errekalde (% 45), Zumarraga - Azkoitia (% 44), eta Tolosa - Alegia (% 43). Aurreko urteotan izandako hazkuntza ondoren oinezkoen beherakada horrek akaso adierazi dezake ez ote garen iristen ari erabiltzaile multzo horrentzako ba- lizko muga batera. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 51 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako Txirrindularien hazkundeak, erlatiboa eta kopuru absolutuetan, berriz, adieraziko liguke bizikletek foru bideetan oraindik duten handitzeko potentzialtasun handia, zenbait kasutan txirrindularien maila % 60ra iristen baita gaur egun. Joera hau azaltzeko arrazoien artean aipa genitzake bizikletan ibiltzeko herrietako inguruneetan izandako hobekuntzak; bizikletaren erabilpenaren aide zabaltzen ari diren ekimenak; mugikortasuneko kulturan gertatzen ari diren aldaketak; batez ere gazteen artean; krisialdi ekonomikoaren eragina; erregaiaren prezioaren igoera; eta abar. 4. Erabiltzaileak galdu dituzten bideei dagokienez, esanguratsua da 4 kasutan galera % 20tik gorakoa izatea: Antzuola - Bergara; Zumarraga - Azkoitia; Zizurkil - Asteasu; eta Leitzaran. Leitzarango bidea da erabiltzaile gehien galdu dueña (% 25a) eta horrek zerikusirik izan dezake bide horretan batzuetan antzematen den zoruaren mantentze-lan eskasarekin. 5. Bizikleta bideen erabilerak Ian egunekin, udaberriarekin eta udararekin lotuta dago. Joan-etorri guztietatik %71 Ian egunetan izaten dira eta udaberrian eta udaran pilatzen dira urteko bidaien % 55-57a. Joera horrek, aide batetik agerian uzten du Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarea eguneroko mugikortasunerako azpiegitura delà; eta bestetik, erabileraren mailak gora egiten duela euri gutxien egiten duen aroetan. Hala ere, oinezkoek eta txirrindulariek joera ezberdinak dituzte eremu honetan. Izan ere, oinezkoen proportzioa asteburuetan arinki jaitsi egiten da (% 73tik % 65era), eta txirrindularienak berriz gora egiten du, bizikletak gure bideetan aisialdirako eta kirola egiteko duen garrantzia adieraziz. Bestalde, txirrindularien proportzioa udaberrian eta udaran areagotu egiten da, ia % 40ra iritsiz. Oinezkoen joera alderantzizkoa da, haien proportziorik handiena udazkena eta neguan lortzen baita, % 80ra iritsiz. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 52 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako 5. GALDEKETAREN METODOLOGIA Gipuzkoako foru bizikleta bide sareak erabilerari dagozkion oso ezaugarri ezberdinak dituzten zatiz osatuta dago. Hórrela, bi bizikleta bide mota nagusi ezberdindu daitezke: aide batetik eguneroko edo derrigor egin beharreko joan etorriak egiteko proportzio esanguratsuan erabiltzen diren bideak; eta bestetik soilik edo ia soilik aisialdirako erabiltzen direnak. 2012an (eta 201 In) inkesta bidezko azterketa aipatutako lehen taldean sartzen diren bizikleta bideetan erdiratu da. Orain arteko laginaren eskuraketan, erabiltzaileen artean, txirrindulariak izan dira lehenetsi eta sakonkiago aztertu direnak, eta hauen artean eguneroko txirrindulariak. lehenik eta behin oinezkoen erabileraren ezaugarriak oso homogeneoak zirela suposatu delako orain arte, eta bigarrenik, printzipioz sarea txirrindulariei zerbitzua emateko pentsatuta zegoelako, nahiz eta aisialdiko txirrindulariei eta mota guztietako oinezkoei ere zuzenduta egon. Denera 538 inkesta egin ziren, 8 bidetan banatuta, horietatik 345 txirrindulariei zegokien eta 193 oinezkoei. Inkesta guztiak maiatzaren 25etik hasita ekainaren 21a bitartean, 7:30ak eta 19:30ak artean egin dira. Inkestak eguraldi txarra ez dagoen egunetan egiteko irizpidea jarraitu da. Inkestaren laginaren adierazgarritasun maila altua lortzeko inkestatzaile baten bidez egun oso batean zehar lor daitekeen ahalik eta lagin zabalena eskuratu da, batez ere txirrindulariei dagokienez. Emaitzak doitze aidera batetik, eta emaitzak kontrastatze aidera bestetik, beste bi informazio iturri erabili dira: aide batetik bide sarean instalatuta dauden oinezkoen eta bizikleten kontagailuen datuak; eta bestetik inkestak egin izan diren denbora epe berdinean egindako erabiltzaileen eskuzko kontaketak (hauek inkestaren laginaren emaitzekin alderatzeko egiten dira, igarotako oinezko eta txirrindulari guztiak zenbatuz sexua ezberdinduz eta txirrindulari motak ere ezberdinduz). Emaitzek bizikleta bide bakoitzaren benetako erabilerarekiko izan behar duten proportzionaltasuna mantentze aidera, lortutako lagina zuzenketa faktore batzuk aplikatuta doitu dira. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 53 Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua Gipuzkoako Foru Aldundia Sexua/Sexo □ GIZONEZKOA/HOMBRE □ EMAKUMEZKOA/MUJER Garraiomodua/Modo de transporte □ TXIRRINDULARIA/CICLISTA □ OINEZKOA/PEATÓN A. Bl MODUENTZAKO GALDERAK/ PREGUNTAS PARA AMBOS MODOS 1. Zein da bide hau erabiltzeko duzun arrazoi nagusia? / ¿Cuál es el motivo principal por el que sueles utilizar esta vía? □ 01. Lana / Trabajo □ 02. Ikasketak / Estudios □ 03. Gestioak, Bisitak, Erosketak / Gestiones, Visitas, Compras □ 04. Aisia, Paseatzea / Ocio, Paseo □ 05. Kirola / Deporte 2. Batez ere, zergatik erabiltzen duzu bidegorria, zer eragin positibo suposatzen dizu? (Garrantziaren arabera ordenatu) / Principalmente por qué lo utiliza ¿Qué efecto positivo principal le aporta? (Ordenar por importancia) □ 01. Ariketa, Bizitasuna, Plazerra, Lasaitasuna / Ejercicio, Vitalidad, Placer, Tranquilidad □ 02. Ekologia, Ez kutsatzea / Ecología, No contaminar □ 03. Azkartasuna, Erosotasuna / Rapidez, Comodidad □ 04. Dirua aurreztea / Ahorro de dinero 3. Zenbateko maiztasunez erabiltzen duzu? / ¿Con qué frecuencia lo utilizas? □ 01.4-7 egun/asteko / 4-7 días/semana □ 02. 1-3 egun/asteko / 1-3 días/semana □ 03. Noizbehinka/Ocasionalmente B. TXIRRINDULARIENTZAKO GALDERAK / PREGUNTAS SOLO PARA CICLISTAS 4. Bidegorri hau existitu aurretik bizikleta erabiltzen al zenuen? ¿Utilizaba la bicicleta antes de existir este bidegorri? □ 01. Bai, orain bezainbeste / Sí, tanto como ahora □ 02. Bai, baina orain baino gutxiago / Sí, pero menos que ahora □ 03. Ez, erabiltzaile berria naiz / No, soy nuevo usuario 5. Zer iruditzen zaizu bidegorri hau? ¿Qué opinión te merece esta vía ciclista? GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 54 Gipuzkoako Foru Aldundia Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua gipuzkoako C. EGUNEROKO TXIRRINDULARIENTZAKO GALDERAK / PREGUNTAS PARA CICLISTAS COTIDIANOS 6. Autorik al duzu? ¿Tiene acceso al coche? □ 01. Bai □ 02. Ez 7. Bidegorririk ez balego, ñola egingo zenuke bidea? ¿Cómo realizaría el recorrido en el caso de no existir esta vía? □ 01. Bizikletaz beste bide batetik/En bicicleta por otro vía □ 02. Autoa / Coche □ 03. Garraio publikoa / Transporte público □ 04. Beste aukeraren bat (idatzi)/Otra opción (escribir) GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 55 Mugikortasuneko eta Bide Azpiegituretako Departamentua Gipuzkoako Foru Aldundia E Bizikleta bide sareko 16 ibilbideetan zehar bi kontagailu mota (oinezkoena eta txirrindulariena) integratuta dituen sistema dago instalatuta. Kontagailu hauen ezaugarri nagusiak honakoak dira: Oinezkoen kontaqailua Zelula piro-elektrikoa erabiltzen du tenperaturaren aldaketa antzemanez gero oinezkoak automatikoki zenbatzeko. Sistemak bizikleta igarotzen den unean oinezkoen kontagailua inhibitu egiten du, bizikleta oinezkoa balitz bezala zenbatua ez izateko. Txirrindularien kontaqailua Lur azpian instalatutako kobrezko kable batzuk bizikletaren gurpilen erradioak detektatu eta ondorioz txirrindularia detektatu egiten du, gero transdukzio bidez seinalea elektromagnetiko hori seinale digitalera bihurtuz. GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013) 56