Artxibo OCR | Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO
ERABILPENAREN ZENBAKETA
2013ko urtean
Gipuzkoako Bizikletaren Behatokia
2014ko maiatza
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
AURKIBIDEA
1. AURKEZPENA__________________________________________________4
2. SAREAREN ERABILERARI BURUZKO EBALUAZIO OROKORRA________________
6
2.1. Datu nagusiak 6
2.2. Sarearen erabiltzaileak eta erabilera moduak 7
2.3. Bizikleta eta oinezko erabileraren eboluzioa 10
2.4. Erabileran eguraldia izandako eragina 13
2.5. Erabilera indizeak 14
2.6. Erabileraren maiztasuna 15
2.7. Sarearen erabilera generoaren arabera 18
2.8. Erabiltzeko arrazoiak 19
3. TXIRRINDULARIEN ERABILERA_______________________________________
20
3.1. Sareak bizikleta bidezko hiriarteko mugikortasunean duen pisua 20
3.2. Erabiltzeko arrazoiak 21
3.3. Bizikletaren erabileraren igoeraren gaineko eragina 24
3.4. Garraio modua aukeratzearen gaineko sarearen eragina 25
3.5. Bizikleta bideari buruzko erabiltzaileen iritzia 28
4. OINEZKOEN ERABILERA____________________________________________30
4.1. Erabiltzeko arrazoiak 30
5. TARTEEN ARABERAKO EBALUAZIOA___________________________________
______31
5.1. Azpeitia - Azkoitia 31
5.2. Astigarraga - Martutene 33
5.3. Tolosa - Alegia 35
5.4. Legazpi - Urretxu 38
5.5. Elgoibar - Maltzaga 40
5.6. Azpeitia - Lasao 41
5.7. Eskoriatza - Aretxabaleta 42
5.8. Leitzaran 43
5.9. Soraluze - Bergara 45
5.10. Zumarraga - Azkoitia 47
5.11. Beasain - Ormaiztegi 49
5.12. Zizurkil - Asteasu 51
5.13. Endarlatsa 53
5.14. Segura - Idiazabal 55
5.15. Antzuola - Bergara 56
5.16. Segura - Zegama 58
5.17. Añorga - Errekalde 59
6. ONDORIOAK__________________________________________________60
7. ERANSKINAK
7.1. Galdeketaren metodología
7.2. Erabilitako galdetegia
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
2
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
7.3. Kontagailuen ezaugarriak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
3
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
1. AURKEZPENA
2013ko memoria honek laburtu egiten ditu Gipuzkoako Bizikletaren Behatokiak
Bizikleta Bideen Oinarrizko Foru Sarearen gainean seigarren urtez jarraian egindako
ebaluazioko Ian eta konklusio nagusiak.
Behatokiaren helburu nagusiak honako hauek dira:
- Txirrindulari eta oinezkoentzako foru sarea zenbat, nola eta zertarako erabiltzen
den ebaluatzea.
- Sarearen erabilera baldintzatzen duten faktoreak aztertzea.
- Sareko erabiltzaileen iritziak eta eskaerak biltzea.
- Informazio erabilgarria eskuratzea, sarearen plangintza, kudeaketa eta
etengabeko hobekuntzarako erabakiak hartzera begira.
Txosten honetan sarearen erabilpenaren zenbaketaren bitartez jasotako datu
nagusien laburpena azaltzen dugu. Halaber, sare hau osatzen duen bide bakoitzari
buruzko informazio zehatza eskaintzen dugu, bertan ematen diren joan-etorriei buruz
koa.
Joan-etorrien gaineko ebaluazioa kontagailu automatikoen sistema bâtez egin da.
Ateratzen diren datuak oinarria dira, bide bakoitzeko erabiltzaile mota eta tarte
bakoitzaren bokazioa aztertzeko. Zenbatze sare sistematizatua 2007ko urtean hasi
zen lanean, eta 2014ko urtarrilean dagoeneko hiriarteko 18 bide hartzen ditu1.
2013ko urtean ebaluatutako oinezko eta txirrindularientzako bideak honako hauek
dira:
1. Azpeitia - Azkoitia 3,9 Km
2. Tolosa-Alegia 3,3 Km
3. Astigarraga - Martutene (Donostia) 1,1 Km
4. Legazpi - Zumarraga 3,1 Km
5. Zumarraga - Azkoitia 10,9 Km
6. Leitzaran (Andoain) 19,4 Km
7. Soraluze - Bergara 4,0 Km
8. Elgoibar - Maltzaga 2,5 Km
9. Asteasu - Zizurkil 3,0 Km
10. Beasain - Ormaiztegi 3,0 Km
11. Eskoriatza - Aretxabaleta 3,5 Km
12. Endarlatsa (Irun) 6,2 Km
13. Segura - Idiazabal 2,3 Km
14. Azpeitia - Lasao (Zestoa) 4,0 Km
15. Antzuola - Bergara 1,5 Km
1 Ohartarazi behar dugu Gipuzkoako Bizikleta Bideen Oinarrizko Foru Sarearen honako bidetan ez
dagoela egun kontagailurik: Oñati - San Prudentzio; San Prudentzio - Arrásate; Itsasondo -
Legorreta; Legorreta - Alegia; Andoain - Urnieta.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
4
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
16. Segura - Zegama 3,2 Km
17. Añorga - Errekalde (Donostia) 1,6 Km
GUZTIRA 76,5 Km
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
5
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
2. SAREKO ERABILERAREN BILAKAERA
2013ko urtean, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarea osatzen zuten 17 bideetan
3.212.000 joan-etorri2 izan ziren, batez beste 8.823 bidaia eguneko. Horietatik
2.323.000 oinez izan ziren (% 72), eta 889.000 bizikletan (% 28).
1. grafikoa
BIZIKLETA BIDEETAKO ERABILTZAILEEN
KOPURUAREN BILAKAERA
(2008-2013)
3.500.000
3.000.000
2.500.000
c
CD
^ 2.000.000
a>
cô
g 1.500.000
CO
ili
1.000.000
500.000
0
2008 2009 2010 2011 2012 2013
’Guztira
Oinezkoak
Txirrindulariak
1. grafikoan ikusten denez erabiltzaile guztien bilakaeran beherakada txikia gertatu
da 2013an (% 1,6koa). Aurrerago azalduko dugunez, beherakada horren eragilea
2013an jasandako eguraldi euritsua izan da.
Bestalde, esan behar da datu horiek ez dituztela jasotzen Gipuzkoako Bizikleta
Bideen Foru Sarearen errealitate osoa, azken urteotan ireki diren zenbait bidetan3
kontagailurik ez baitago gaur egun.
2 Txosten honetan “joan-etorri”-tzat hartuko ditugu Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sarean dauden
kontagailuek zenbatzen dituzten igarotzeak, edozein noranzkokoak izanda ere.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
6
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
1. TAULA
ERABILTZAILEAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
2011 3.258.797 2.402.892 843.677
2012 3.264.576 2.421.945 842.631
3.211.592 2.322.783 888.809
Hazkundea -47.205 -89.024 45.132
Hazkundea % - % 1,4 - % 3,3 % 5,3
Azken 3 urteotan kontabilizatu diren eguneroko erabilpenaren bilakaera aztertuz
gero, ikus dezakegu jaitsiera orokor txikia oinezkoen aldetik datorrela (% 3 behera
egin dute), eta txirrindularien kopuruak gora egiten duela berriz (% 5), erabiltzaile
guztien % 27,7ra iritsi arte.
889.000 joan-etorri bizikletaz egin ziren 2013. urtean (ikus 2. grafikoa), hau da, batez
beste 2.440 bidaia eguneko, 2008. urtearen kopurua bikoiztuz.
Oinezkoen aldetik 2.323.000 joan-etorri egin ziren 2013. urtean, hau da, batez beste
6.380 joan-etorri eguneko, 2008. urtearen kopurua baino % 60 gehiago.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDEETAKO EGUNEAN
BATEZ BESTEKO ERABILTZAILEEN
KOPURUAREN BILAKAERA
(2008-2013)
7.000
J2 6.000
CD
N
2 5.000
CO
-Q
§ 4.000
O)
CD
^ 3.000
a>
3 2.000
Z5
I§ 1.000
0
2008 2009 2010 2011 2012 2013
3 Oñati-San Prudentzio; San Prudentzio-Arrasate; Itsasondo-Legorreta; Legorreta-Alegia; Andoain-
Urnieta.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
7
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
2.1. SAREKO ERABILERA MOTAK
Ebaluatutako 17 bideetatik 2 bidetan 400.000 zenbaketatik gora izan ziren (Azpeitia
- Azkoitia, eta Tolosa - Alegia), 10 bidetan 100.000 eta 300.000 zenbaketa artean,
eta 5 bidetan 100.000 zenbaketatik behera.
Lehen esan bezala, eta ondoko grafikoan ikusten denez, erabiltzaile guztien bilaera
beherakada txikia gertatu da 2013an 2011 ko datuekin alderatuta. Hala ere, bide
bakoitzari erreparatuz gero (ikus 2. taula) konturatuko gara jaitsiera hori kasu
gehienetan (12 bidetan) errepikatu déla, baina 4tan (Añorga - Errekalden; Tolosa -
Alegian; Endarlatsan eta Segura - Idiazabalen) zenbaketen kopuruak gora egin
duela4, bizikleta bide horien dinamismoaren seinale.
Añorgako bidearen kasua aide batera utzi beharko genuke, 2012ko datuak hilabete
bakar batekoak direlako, kontagailua 2012ko azaroan jarri baitzen.
IBILBIDEAK 2. TAULA ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
1. AZPEITIA-AZKOITIA 456.207 % 81 % 19
2. TOLOSA-ALEGIA 400.630 % 57 % 43
3. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 383.492 % 65 % 35
4. LEGAZPI - URRETXU 270.823 % 81 % 19
5. ELGOIBAR-MALTZAGA 248.539 % 93 % 7
6. ESKORIATZA - ARETXABALETA 186.879 % 81 % 19
7. SORALUZE-BERGARA 182.405 % 68 % 32
8. ZUMARRAGA-AZKOITIA 177.152 % 56 % 44
9. LEITZARAN5 175.275 % 72 % 28
10. AZPEITIA-LASAO 159.437 % 79 % 21
11. BEASAIN - ORMAIZTEGI 141.119 % 85 % 15
12. ZIZURKIL-ASTEASU 103.660 % 70 % 30
13. ENDARLATSA 93.346 % 40 % 60
14. AÑORGA - ERREKALDE 86.164 % 55 % 45
15. SEGURA-IDIAZABAL 62.367 % 85 % 15
16. ANTZUOLA-BERGARA 46.098 % 83 % 17
17. SEGURA -ZEGAMA 38.000 % 82 % 18
GUZTIRA 3.211.592 % 72% % 28
4 Elgoibar- Maltzagako datuak ezin ditugu kontuan hartu hango kontagailuak 2013an hainbat matxura
jasan dituenez txosten honetan bide horretaz eskaintzen diren datuak estimazioak direlako.
Estimazioa kalkulatzeko 2012ko datuetan oinarritu gara 2013an jasotako datu orokorren joerak
aplikatuz. Horrenbestez, ezin dugu zehaztu bide horretako egiazko bilakaera zein izan den.
5 Leitzaranen kokatuta dago kontagailua hondatuta dago eta ez ditu oinezko eta txirrindulariak
bereizten. Oinezko eta txirrindularien estimazioa kalkulatzeko 2012ko bertako datuetan oinarritu gara
2013an jasotako datu orokorren joerak aplikatuz.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
8
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
2.2. ERABILERAREN BILAKAERA
2013an ere 2012. urtean 2008ko urteaz geroztik lau urte jarraian izandako
erabileraren igoerak etenda darrai. Hala ere, gertatutako erabiltzaileen jaitsiera
txikia ez da Bizikleta Bideen Foru Sarean berdin banatzen (ikus 3. taula).
BIDEAK 3. TAULA ZENBAKETAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
1. ESKORIATZA - ARETXABALETA 142.121 192.670 186.879 % 31
2. ELGOIBAR-MALTZAGA6 221.590 231.303 248.539 % 12
3. SEGURA-IDIAZABAL 56.970 60.309 62.367 % 9
4. TOLOSA-ALEGIA 377.813 368.250 400.630 % 6
5. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 361.676 403.425 383.492 % 6
6. ENDARLATSA 96.944 88.550 93.346 - % 4
7. SEGURA-ZEGAMA — 40.156 38.000 - % 5
8. BEASAIN - ORMAIZTEGI 150.797 151.987 141.119 -% 6
9. LEGAZPI - URRETXU 318.426 311.959 270.823 - % 15
10. AZPEITIA-LASAO 70.5507 194.582 159.437 - % 18
11. SORALUZE - BERGARA 222.830 189.122 182.405 - % 18
12. AZPEITIA-AZKOITIA 579.851 456.556 456.207 - % 21
13. ANTZUOLA-BERGARA 58.322 57.658 46.098 - % 21
14. ZUMARRAGA- AZKOITIA 230.545 187.714 177.152 - % 23
15. ZIZURKIL-ASTEASU 136.595 133.318 103.660 - % 24
16. LEITZARAN 233.767 189.542 175.275 - % 25
17. AÑORGA-ERREKALDE — 7.4758 86.164 —
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 -% 1,4
Izan ere, 17 bideetatik 5 bidetan bizikletaren portzentajea moduen arteko banaketan
igo egin da eta 12 bidetan jaitsi egin da.
6 Elgoibar - Maltzagako kontagailuak 2013an hainbat matxura jasan dituenez txosten honetan bide
horretaz eskaintzen diren datuak ez dira egiazko datuak, estimazioak baizik.
7 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak
2012koekin erkatu ditugu.
8 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, erabaki dugu
2013ko datuak 2012koekin ez erkatzea.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
9
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
Igoerei dagokionez, kasurik nabarmenena Eskoriatza - Aretxabaletako bidean dugu,
bertan txirrindularien portzentajea % 31 igo baita 3 urteko epean, eta gainera
abiapuntu altu batetik abiatuta.
Azpimarragarriak dira baita ere, Tolosa - Alegia, eta Astigarraga - Martuteneko
bideak, erabiltzaile gehien duten bideetakoak izanda, erabiltzaileen kopurua
handitzen jarraitu dutelako.
Erabiltzaileak galdu dituzten bideei dagokienez, esanguratsua da 5 kasutan galera %
20tik gorakoa izatea. Leitzarango bidea da erabiltzaile gehien galdu dueña (% 25a)
eta horrek zerikusirik izan dezake bide horretan batzuetan antzematen den zoruaren
mantentze-lan eskasarekin.
Bestalde, Azpeitia - Azkoitiko bidea Bizikleta Bideen Foru Sarean erabiltzaile gehien
bereganatzen duen zatia izanda ere, % 21eko galera jasan zuen 2011. urtetik 2012.
urtera. 2013an 2012ko erabiltzaile mailari eutsi egin dio. 2012. urtean izandado
galera horren arrazoia izan zen Azpeitia - Lasao bidearen irekitzea. Izan ere,
paseatzera doan Azpeitiako erabiltzaile askok (oinezkoek batez ere), Lasao aidera
doan bide berri honen hautua egin zuen.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
10
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
2.3. TXIRRINDULARIEN BILAKAERA
Lehen esan bezala, txirrindularien kopuruak nabarmenki gora egin duela 2008ko
urteaz geroztik; orduan txirrindulariak sare osoko erabiltzaileen % 22 ziren, 2013ko
urtean baino ia sei puntu gutxiago hain zuzen.
3. grafikoa
TXIRRINDULARIEN BILAKAERA
(2008-2013)
20%
as
z
UJ
IT
<
3 15%
O
z
IT
DC
10%
5%
0% -I----------1----------1-----------1----------1-----------1----------1
2008 2009 2010 2011 2012 2013
Bizikletaren erabilpen maila ezberdinak antzematen ditugu Bizikleta Bideen Foru
Sarean. Aide batetik, 7 bidetan txirrindularien portzentajeek batezbesteko orokorra
gainditzen dute (% 29), % 60ra iristen den ere kasu bat egonik (Endarlatsakoa).
Beste muturrean, nabarmentzekoa da 3 bidetan (Elgoibar - Maltzaga; Beasain -
Ormaiztegi; eta Segura - Idiazabalen) zenbatzen diren txirrindularien kopuru txikia
(% 15 baino txikiagoa).
2011 eta 2013 urteen artean gertatutako txirrindularien gorakada orokorra ez da
Bizikleta Bideen Foru Sarean berdin banatzen (ikus 4. taula). Izan ere, 2011 eta
2013 urteen artean aztertutako 16 bideetatik9 6 bidetan bizikletaren portzentajea
moduen arteko banaketan igo egin da eta 3 bidetan mantendu egin da, baina
beste 7 bidetan jaitsi egin da.
9 Leitzaran eta Elgoibar - Maltzagako bideen bilakaerak baztertu egin ditugu, bertan kokatuta dauden
kontagailuak hondatuta baitaude.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
11
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
1 SORALUZE-BERGARA % 18 % 23 % 32 % 45
2 SEGURA-IDIAZABAL % 14 % 16 % 15 % 21
3 ZIZURKIL-ASTEASU % 20 % 24 % 30 % 11
4 ESKORIATZA - ARETXABALETA - % 20 % 19 % 8
5 TOLOSA-ALEGIA % 43 % 44 % 43 % 5
6 ASTIGARRAGA - MARTUTENE % 36 % 31 % 35 % 3
7 AÑORGA-ERREKALDE - % 28 % 45 10
8 AZPEITIA-LASAO11 % 16 % 17 % 21 - % 1
9 ENDARLATSA % 60 % 61 % 60 -% 4
10 AZPEITIA -AZKOITIA % 20 % 23 % 19 - % 11
11 LEGAZPI - URRETXU % 19 % 19 % 19 -% 13
12 BEASAIN -ORMAIZTEGI % 16 % 15 % 15 - % 14
13 ANTZUOLA-BERGARA % 16 % 16 % 17 -% 20
14 SEGURA-ZEGAMA - % 23 % 18 - % 23
15 ZUMARRAGA- AZKOITIA % 45 % 44 % 44 - % 24
16 LEITZARAN % 25 % 26 -
17 ELGOIBAR - MALTZAGA % 8 % 7 -
GUZTIRA % 26 % 26 % 28 + % 5,3
10 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, ez dauka
zentzurik 2013ko datuekin erkatzea.
11 Azpeitia - Lasaoko 201 Iko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak
2012koekin erkatu ditugu.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
12
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
Bestalde, zenbaki absolutuei erreparatuz gero, kasurik nabarmenenak Soraluze -
Bergara eta Segura - Idiazabal bideetan ditugu, bertan txirrindularien kopurua % 45
eta % 21 igo baita 3 urteko epean.
Endarlatsakoa da Bizikleta Bide Foru Sarean txirrindularien proportziorik handiena
(% 60) duen bidea, eta 3 bidegorrietan txirrindularien portzentajea % 40tik gorakoa:
Añorga - Errekalde (% 45), Zumarraga - Azkoitia (% 44), eta Tolosa - Alegia (% 43).
Hiru bide horiek, Astigarraga - Martutenekoarekin batera ezaugarri bat partekatzen
dute, alegia, txirrindularien portzentaje altuenak izateaz gain, mail altu horri eutsi
egiten diotela urteen zehar.
Aipatu beharra dago, baita ere Zizurkil - Asteasuko bideak epe horretan izan duen %
50eko gorakada.
Beherako joerak ere badaude, baina oso-oso txikiak dira. Segura - Zegamako bidea
da nabarmendu daitekeen kasu bakarra, zeinean txirrindularien portzentajea % 23tik
% 18ra jaitsi den.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
13
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
2.4. SAREAREN ERABILERA ASTEAN ETA URTEKO SASOIEN ZEHAR
Bizikleta bideak Ian egunetan erabiltzen dira, gehien bat. Izan ere, zenbatzen diren
joan-etorri guztietatik %71 Ian egunetan izaten dira. Oinezkoek eta txirrindulariek
partekatzen dute joera hori, nahiz eta lehenengoen artean altuxeagoa izan (% 73 eta
% 65, hurrenez hurren).
Hala ere, badaude bi multzoen arteko aide nabarmena (ikus 4. grafikoa), oinezkoen
proportzioa asteburuetan jaitsi egiten baita, eta txirrindularienak berriz gora egiten
du, bizikletak gure bideetan aisialdirako eta kirola egiteko duen garrantzia adieraziz.
4. grafikoa
BIZIKLETA BIDEEN ERABILERA EGUNEN ARABERA
(2013)
Bizikleta bideen erabilera ez da modu homogéneo banatzen urteko sasoien zehar
(ikus 5. grafikoa). Aurreko urteetan bezala 2012ko eta 2013ko datuek argi erakusten
dute bideen erabilerak gora egiten duela urteko 2. eta 3. hiruhilabeteetan (hor
pilatzen dira urteko bidaien % 55-57a), eta 4. eta 1. hiruhilabeteetan jaitsi egiten da.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
14
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
5. grafikoa
BIDEGORRIEN ERABILERA HIRUHILABETEEN ARABERA
(2012-2013)
2013. urtean zenbatutako erabiltzaileen bilakaeran gertatutako beherakada txikia (%
1,6koa) ulertu ahal izateko kontuan hartu behar dugu iaz jasandako eguraldi
euritsua.
2012ko zenbaketeta ere antzeko galera gertatu zen. 2012ko datuen gaineko
txostenean erakutsi genuenez 2011 .a baino pixka bat hezeagoa izan zen, beroa eta
kontraste handiko urtea izateaz gain.
2013aren ezaugarririk handiena izan zen bildu zen euri kopuru ikaragarria. 2012an,
urtea hezea izanda ere, 1.430 litro metro karratuko bildu ziren Euskalmeten
Miramonen duen estazio metereologikoan. 2013an, berriz, 2.016 litro metro
karratuko bildu ziren, alegia, aurreko urtean baino % 41 gehiago.
Bizikleta bideek urteko aroen zehar izan duten erabilerako datuak (ikus 5. grafikoa)
euri kopuruaren bilakaerarekin erkatuz gero (ikus 6. grafikoa), argi eta garbi ikusten
dugu erlazio zuzena dagoela bizikleta bideetako erabilera maila eta euri kopuruaren
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
15
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
artean. Izan ere, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Sarean ondorioztatu dezakegu
erabilerak jaitsi egiten duela euri kopuruaren zuzeneko proportzioan12
Metereologiaren eragina ez da Gipuzkoan bakarrik gertatzen. Konparazio baterako,
2013ko Brusela hiriburuko eskualdeko Bizikletaren Behatokiaren memoriak jasotzen
du 2013an txirrindularien kopuruak % 6 behera egin zuela, izandako eguraldi
kaxkarraren eraginez.
6. grafikoa
JASOTAKO EURI KOPURUAREN BILAKAERA
12 Pro Vélo Pro Velo asbl/vzw (2014): « Observatoire du vélo en Région de Bruxelles-Capitale. Rapport
2013 ». 15, rue de Londres. Brusela (Belgika).
http://www.provelo.org/fr/rd/etudes/observatoire-du-velo-en-region-de-bruxelles-capitale
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
16
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
Urtean zehar gertatzen den joera orokor horrez gain erreparatu behar diogu
oinezkoek eta txirrindulariek urteko aro bakoitzean duten pisuari, joera interesgarriak
antzematen baitira (ikus 7. grafikoa): txirrindularien proportzioa udaberrian eta
udaran areagotu egiten da, ia % 40ra iritsiz. Oinezkoen joera alderantzizkoa da,
haien proportziorik handiena udazkena eta neguan lortzen baita, % 80ra iritsiz.
7. grafikoa
BIZIKLETA BIDEEN ERABILERA HIRUHILABETEEN ARABERA
(2012-2013)
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
17
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3. TARTEEN ARABERAKO EBALUAZIOA
Aurreko puntuetan azaldutako datu guztietarako erreferentzia sarea da, orokorrean
harturik, baina kasuistika eta erabilera bokazio desberdinak dituzten tarteek osatzen
dute sare hori. Ondoren, ebaluatutako sarea osatzen duen bideetako bakoitzaren
ezaugarriak azaltzen dira.
3.1. AZPEITIA - AZKOITIA
Bide honek 3,9 km ditu luze, eta foru sare osoan
gehien erabiltzen dena da; batez beste 1.250
igarotze ditu egunean. Oinezkoentzako eta
txirrindularientzako espazioak bereizirik daude.
Paseo eta ariketarako erabilera da nagusi,
oinezkoen artean batez ere. Dena den, gero eta
txirrindulari gehiagok erabiltzen du bidea lanera
joateko. Azpeitia - Lasao bidearen irekitzeak
erabiltzaileen galera suposatu du, izan ere,
paseatzera doan Azpeitiako erabiltzaile askok
azken bide berri honen hautua egin baitu,
2010eko erregistroetako beheraldia izan
duelarik.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
1. AZPEITIA-AZKOITIA 456.207 % 81 % 19
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
12. AZPEITIA-AZKOITIA 579.851 456.556 456.207 - % 21
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
18
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
A
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % (2013/ 2011)
10 AZPEITIA - AZKOITIA % 20 % 23 % 19 - % ll
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 456.000 joan-etorri 2012ko urtean.
- 2011 ean baino % 21 erabiltzaile gutxiago; guztira 123.000 bidaia jaitsiz.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 20 dira, eta % 80, berriz,
oinez eginak.
- 2011 ko urtean txirrindulari kopuruaren galera % 6koa izan den arren; moduen
arteko banaketan protagonismoa irabazi du bizikletak, 2011 ko % 17tik 2012ko %
20ra pasaz.
■ Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 37
izan ziren (2011 ko urtean % 29a izanik, 8 puntu igo da proportzio hau).
■ Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 4 izan ziren.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
19
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.2. ASTIGARRAGA - MARTUTENE (DONOSTIA)
Bide honek, 1,1 km egiten du luze,
Astigarragako herrigunea eta
Donostiako Martutene auzoa lotzen
ditu. Ageri-agerian uzten du bizikleta
zein tresna eraginkorra den
lanerako, eskolarako edo
gestioetarako hiriarteko eguneroko
bidaien kasuan (bizikleta bidezko 10
bidaietatik 6 dira horietakoak).
2012ko urtean egunean 1.100
igarotze izan ziren. Oinezkoen
kopuruak dezente egin zuen gora,
igoera honen atzean Loiola aldean
Urumeako erriberan azkenaldian egin dituzten oinezkoentzako hobekuntzak egon
daitezkeelarik. Txirrindularien kopurua praktikan bere horretan mantendu zen, oso
jaitsiera arinarekin. Azpimarratzekoa da Martutene eta Loiola arteko bizikleta lotura
eginez gero bizikletaren erabilerak bide honetan duen hazteko potentziala.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
3. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 383.492 % 65 % 35
Guztira 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
5. ASTIGARRAGA - MARTUTENE 361.676 403.425 383.492 % 6
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % ti
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
6 ASTIGARRAGA - MARTUTENE % 36 % 31 % 35 % 3
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
20
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- 403.000 joan-etorri 2012ko urtean.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 31 dira, eta % 69, berriz,
oinez eginak.
- 201 lean baino % 11 erabiltzaile gehiago.Txirrindulari kopurua % 1,6 jaitsi da, eta
oinezkoena % 18 igo da.
- Bizikleta bidezko joan-etorrietatik % 41 lanak eragindakoak dira. % 11 ikasketek
eragindakoak, eta % 5 gestioek eragindakoak.
- Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 48 izan ziren (ia
erdia).
Astigarraga - Martutene
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
2008 2009 2010 2011 2012
—Oinezkoak —Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
21
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.3. TOLOSA - ALEGIA
Bide honek Tolosa eta Alegiako
hiriguneak lotzen ditu. Guztira 3,3 km
egiten ditu luze, eta hirugarren tokian
dago erabilera orokorrari buruzko
kopuruei dagokienez, 1.000 igarotze
pasatxo baititu egunean batez beste.
Bidearen sekzioa partekatu egiten dute
txirrindulari eta oinezkoek ibilbidearen
zatirik handienean. Hainbat erabilera
baditu ere, oinezkoen artean paseoa
eta ariketa arina dira erabiltzeko
arrazoi nagusiak. Errepideko kirol
txirrindulariek bideaz egiten duten erabilera altua nabarmentzen da, batez ere
arratsalde eta asteburuetan zehar; izan ere, bide honekin saihestu egiten da udalerri
bion artean dagoen N-l errepidearen tarte arriskutsua.
2010eko urtean zehar, txirrindulariak eta oinezkoak zirkulatzeko modua antolatu
zenetik hasitako eta 201 lean zehar jarraitutako erabileraren gorakada handia eten
egin da nolabait 2012an. Aipatu behar da udan zehar, obra Ian batzuengatik bi aste
osoz itxita izan zela bidea (horrek 15.000 igarotze gutxiago erregistratzea suposatu
izan dezake). Lanera joateko eta bizikletaz paseatzeko erabiltzen duten eguneroko
txirrindularien proportzioa dezente txikiagoa izaten jarraitzen du, kirol txirrindularien
proportzioarekiko aldea asko murriztu den arren.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
2. TOLOSA-ALEGIA 400.630 % 57 % 43
Guztira 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
4. TOLOSA-ALEGIA 377.813 368.250 400.630 % 6
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % ti
BIZIKLETA-BIDEA
2011 2012 2013
(2013/
2011)
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
22
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
5 TOLOSA-ALEGIA % 43 % 44 % 43 % 5
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 368.000 joan-etorri erregistratuak 2012ko urtean.
- 2011 ean baino % 2 igarotze gutxiago 2012an.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 44 dira (2011 ko urtean
baino puntu bat gehiago), eta % 56, berriz, oinez eginak.
- Txirrindulari kopurua ia bere horretan mantendu da 2011 ko datuekiko (% 0,8
txirrindulari gutxiago). Oinezkoen beheraldia % 4koa izan da.
- Bizikleta bidezko bidaietatik % 29 nahitaezko mugikortasunak eraginak dira
(201 lean baino 13 puntu gehiago), zehazki % 18 lanak eraginak, beste % 10
gestioek, eta % 1 ikasketek eragina dira.
- Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 12 izan ziren.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
23
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
3.4. LEGAZPI - URRETXU
Guztira 3 km luzeko bide
honetan % 2ko jaitsiera izan da
2011 ko datuekiko; hala, bâtez beste
850 igarotze ditu egunean. Bidearen
sekzioa partekatua da.
Bai oinezkoen artean bai
txirrindularien artean, nahitaezko
mugikortasunarekin erlazionatutako
joan etorriak nagusitzen dira.
2011 ko urtean txirrindulariak
eta oinezkoak zirkulatzeko modua
erregulatu zenetik asko hobetu da
elkarbizitza, hórrela bide hau
eguneroko mugikortasun ez
motorizaturako oinarrizko
azpiegitura gisa eratuta dagoelarik.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
4. LEGAZPI - URRETXU 270.823 % 81 % 19
Guztira 3.211.592 % 71% % 29
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
9. LEGAZPI - URRETXU 318.426 311.959 270.823 - % 15
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
li LEGAZPI-URRETXU % 19 % 19 % 19 -% 13
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 312.000 joan-etorri 2012ko urtean.
- 2012an % 2 igarotze gutxiago; guztira 5.000 oinezko gutxiago eta 1.000
txirrindulari gutxiago izan direlarik.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 19 dira, eta % 81, berriz,
oinez eginak (2011 ko banaketa berbera).
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
24
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
Txirrindulari kopurua % 2 jaitsi zen, eta oinezkoena % 2.
Bizikleta bidezko bidaietatik % 41 lanagatik egiten dira (201 lean baino 5 puntu
gehiago), eta % 18 gestioak egiteko dira (201 lean baino 10 puntu gehiago).
Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 57 izan ziren.
Legazpi - Urretxu
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
774
660
114
818
872
852
795
690
128
676
119
707
165
691
161
2008 2009 2010
—■—Oinezkoak —■— Txirrindulariak
2011 2012
—Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
25
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.5. ELGOIBAR - MALTZAGA
Bide honen 2,5 kilometroko ibilbidea
Elgoibartik abiatzen da, eta gaur egun
irteerarik gabeko puntu batean amaitzen da,
Maltzagako biribilgunera iritsi baino
lehentxeago. Egunean 630 igarotze ditu
batez beste, eta erabilera aisiari lotua erabat;
honetan oinezkoak dira argi eta garbi nagusi,
eta bertan dugu foru sare osoko txirrindulari
portzentajerik txikiena.
Bizikletaren eguneroko erabilerarako
potentzial handiko bidea izan daiteke, Eibar
eta Soraluzerekiko lotura egiten denean;
lotura horiek seguruenik izugarri handituko dute bide honen erabilera orokorra,
sareko erabilienen artean kokatzeraino agían. Igoera arina izan da oinezkoen
kopuruan, eta jaitsiera nabarmena, aldiz, bizikletenean.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
5. ELGOIBAR-MALTZAGA 248.539 % 93 % 7
Guztira 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
2. ELGOIBAR - MALTZAGA13 221.590 231.303 248.539 % 12
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % HH
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
15 ELGOIBAR-MALTZAGA % 8 % 1 % l - % 16
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
Elgoibar - Maltzagako kontagailuak 2013an hainbat matxura jasan dituenez txosten honetan bide
horretaz eskaintzen diren datuak ez dira egiazko datuak, estimazioak baizik.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
26
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- 230.000 bidaia 2012ko urtean, hau da, ia-ia bere horretan mantendu da 2011 ko
erabilera orokorra.
- Bizikleta bidezko bidaiek % 16 egin dute behera, eta oinezkoenak % 6 igo dira.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 7 dira, eta % 93, berriz,
oinez eginak.
Elgoibar - Maltzaga
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
610 607 632
- _ __________________■
400
300
200
100
0
—■—Oinezkoak —■— Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak
J 47 50 42
2010 2011 2012
700
600
500
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
27
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.6. AZPEITIA - LASAO
Bide honek, bere 5 km-ko luzeran,
Azpeitia eta Lasao lotzen ditu; azken gune
hau Zestoako udalerrikoa da. Hainbat
industrialde lotzen ditu. Bokazio askotarikoa
du, ezen lanera egunero bizikletaz joateko
zein paseoan ibiltzeko eta ariketa egiteko
balio dezake. Zirkulazio zerrenda bereiziak
dauzka.
2011 ko irailean inauguratu zenetik
erabilera gehien duten bideen artean kokatu
da, Azpeitia eta Azkoitia lotzen dituen
bidetik erabiltzaile kopuru garrantzitsua
xurgatu duelarik (batik bat oinezkoak).
Udazkena aldean lau astez itxita egon zen luizi batengatik, hura ez balitz urteko 200
mila joan-etorri erraz gaindituko lituzkeela suposatu daiteke beraz.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
10. AZPEITIA-LASAO 159.437 % 79 % 21
Guztira 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
10. AZPEITIA - LASAO 70.55014 194.582 159.437 - % 18
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
8 AZPEITIA-LASAO15 % 16 % 17 % 21 - % l
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
14 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak
2012koekin erkatu ditugu.
15 Azpeitia - Lasaoko 2011 ko datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio. Hortaz, 2013ko datuak
2012koekin erkatu ditugu.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
28
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- 195.000 bidaia 2012ko urtean16
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 17 dira, eta % 83, berriz,
16 Grafikoetako 2011 datuak 4 hilabetetako epe bati bakarrik dagokio.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
29
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.7. ESKORIATZA - ARETXABALETA
Lehengo Vasco-Navarro trenaren
trazaduratik doan bide hau 2011 ko
apirilean inauguratu zuten. Guztira 3 km
egiten ditu luze, eta Eskoriatzako
herrigunea inguratu eta Aretxabaleta eta
Arrasaterantz doa. 500 igarotze inguru
ditu egunean, eta batez ere laketerako
erabiltzen da, lanera eta inguru horretan
diren ikastetxeetara joateko ere erabiltzen
den arren. lido honetatik oso potentzial
handia du, eta dagoeneko aukeratu da
lanera joateko bizikletaren erabilera
sustatzeko foru estrategian oinarritutako
proiektu pilotu bat abian jartzeko.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
6. ESKORIATZA-ARETXABALETA 186.879 % 81 % 19
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
1. ESKORIATZA-ARETXABALETA 142.121 192.670 186.879 % 31
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
4 ESKORIATZA - ARETXABALETA - % 20 % 19 % 8
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 192.000 bidaia 2011 ko urtean.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 20 izan ziren 2012an
(201 lean baino 3 puntu gutxiago), eta % 80, berriz, oinez eginak.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
30
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
2011 inkestaren datuen arabera, eguneroko txirrindulariak % 15 dira (% 9
lanagatik, % 2 ikasketengatik eta % 4 gestioengatik).
600
500
400
300
200
100
0
Eskoriatza - Aretxabaleta
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
556
527
425
131
423
104
2011
-Oinezkoak
Txirrindulariak
2012
■ Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
31
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
3.8. LEITZARAN
Bide honek 19,3 km baino gehiago ditu,
Andoaindik abiatu eta Leitzaran bailaran sar-
tzen da, eta Plazaolaren Bide Berdearen zatia
da Gipuzkoako tarteari dagokionez. Laket eta
kirol bokazio garbia du, eta naturarekiko kon-
taktua bilatzeko halaber. Bide honek 520 erabil-
tzaile hartzen ditu egunean, batez beste, eta
asteburu, jaiegun eta oporraldietan erabiltzen
da maizen, astean zehar ere erabilera aipaga-
rria izateaz gain. Dituen ezaugarriak direla eta,
txangozaleek, ibiltariek eta kirolariek asko era-
biltzen dute, bai oinez bai mendiko bizikletaz.
Sekzioa partekatu egiten dute bizikletek, oinezkoek eta ibilgailu motordun baimendu-
nek.
2012ko urtean erabilerak jaitsiera nabarmena izan du oro har, oinezkoei eta
ibilgailu motordunei dagokienez. Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den moduan,
2012an izandako eguraldi okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten bideetan
izan da handien, bide honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz.
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
16. LEITZARAN 233.767 189.542 175.275 - % 25
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
- 190.000 bidaia 2012ko urtean.
- % 19ko jaitsiera orokorra 2011 ko urtearekiko; guztira 44.000 bidaia gutxiago.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 25 dira, eta % 75, berriz,
oinez eginak.
- Oinezkoen kopuruak % 20 egin du behera urtean, eta bizikletena, berriz, % 16
jaitsi da.
- Joan-etorri gehienen xedea aisia, laketeko paseoa eta ariketa egitea da.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
32
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
33
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
3.9. SORALUZE - MEKOLALDE (BERGARA)
Bide honek 4 km-ko ibilbidea du, eta
oso eginkizun garrantzitsua betetzen du
Soraluzeko herrigunearen eremu berde gisa.
Herritar askok erabiltzen dute paseorako.
Bide gehienetan ez bezala, lanegunetan
altuagoa da erabilera. Egunean 520 igarotze
inguru izan zituen 2012ko urtean, batez
beste.
Bergarako Mekolaldeko poligonoraino
luzatu zenetik lanagatiko bizikleta
erabileraren igoera izaten ari da azken bi
urteetan. Aldi berean bizikletak geroz eta
pisu handiagoa du moduen arteko banaketan.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
7. SORALUZE-BERGARA 182.405 % 68 % 32
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
11. SORALUZE-BERGARA 222.830 189.122 182.405 - % 18
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % ti
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
1 SORALUZE-BERGARA % 18 % 23 % 32 % 45
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 190.000 bidaia 2012ko urtean.
- % 15ko jaitsiera 2011 ko urtearekiko, erabilera orokorrean; guztira 33.000 bidaia
gutxiago. Oinezkoen beheraldia % 20 izan da. Baina txirrindularien artean % 7ko
hazkundea izan da, 3.000 bizikleta bidezko joan etorriekin.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 23 dira (201 lean baino 5
puntu gehiago), eta % 77, berriz, oinez eginak.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
34
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- Lanak eragindakoak txirrindulari guztien % 20 dira.
- Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 11 izan ziren.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
35
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.10. ZUMARRAGA- AZKOITIA
Bide honek 11 km ditu, eta foru
sareko luzeenetan bigarrena da.
Azkoitia eta Zumarraga lotzen ditu.
Herrigune horien arteko distantziak
gainditu egiten du bizikletaren
eguneroko erabilerarako erradio
idéala. Horregatik, bidearen paisaia
eta natur aldetiko ezaugarriak direla
eta, laket erabilerakoa dugu, argi eta
garbi. 2009ko urtean bide zorua
berritzeko eta tunelak argiztatzeko
egindako lanek oinezko eta
txirrindulari kopuruen gorakada
ikusgarriak eten egin dira 2012ko urtean. Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den
moduan, 2012an izandako eguraldi okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten
bideetan izan da handien, bide honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz.
Halere, bide honek batez beste 500 igarotze inguru izan ditu egunean.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
8. ZUMARRAGA - AZKOITIA 177.152 % 56 % 44
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
14. ZUMARRAGA - AZKOITIA 230.545 187.714 177.152 - % 23
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % HH
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
15 ZUMARRAGA-AZKOITIA % 45 % 44 % 44 - % 24
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 188.000 joan-etorri 2012ko urtean.
- 2011 ean baino % 18 igarotze gutxiago; guztira 42.000 bidaia gutxiago.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
36
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 44 dira, eta % 56, berriz,
oinez eginak.
- Txirrindulari kopurua % 23 hazi da, eta oinezkoena % 57, 2010eko datuekiko.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
37
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.11. BEASAIN - ORMAIZTEGI
Bide honek 3 km ditu.
Beasaingo Loinatz auzotik abiatu eta
herri bereko Salbatore auzoan
amaitzen da, Ormaiztegiko
herrigunearekin bat egin baino
lehentxeago. Tarte batzuk bereiziak
dira, eta beste batzuk partekatu egiten
dituzte txirrindulari eta oinezkoek.
Balio erlatiboetan, lanerako erabilera
handiena duen sareko bidea da,
txirrindulari langile eta oinezko langile
askok bideak zeharkatzen dituen
poligonoetara joateko erabiltzen
dutelarik. Bestalde, Salbatore auzoko
txirrindulari askok bere eguneroko
zereginetarako ere erabiltzen du.
Azken behaketetan sumatu denez eguneroko txirrindulari asko ez dira
erregistratuak izaten ari, bizikleta bidetik joan beharrean errepidetik doazelako tarte
bâtez, hórrela azpiko pasabide batek suposatzen duen malda ekidinez (hain zuzen
kontagailua ezarrita dagoen tartean).
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
11. BEASAIN-ORMAIZTEGI 141.119 % 85 % 15
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
8. BEASAIN-ORMAIZTEGI 150.797 151.987 141.119 -% 6
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
12 BEASAIN - ORMAIZTEGI % 16 % 15 % 15 - % 14
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
38
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
151.000 bidaia 2012ko urtean (2011 rekiko % 1 igo da).
Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 15 dira (201 lean baino
puntu bat gutxiago), eta % 85, berriz, oinez eginak.
Oinezko kopurua % 2 igo da, txirrindulariena, berriz % 6 jaitsi da.
Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 15 dira, eta % 85, berriz,
oinez eginak.
Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 82 izan
ziren (% 56 lanak eraginda eta % 26 gestioek eraginda).
Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 94 izan ziren.
450
360
270
180
Beasain - Ormaiztegi
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
414 415
346
352
90
0
68
64
2011
-Oinezkoak
Txirrindulariak
2012
-Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
39
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.12. ZIZURKIL-ASTEASU
Bide honek, bere 3 km-ko
ibilbidearekin, Elbarrenako (Zizurkil) eta
Asteasuko herriguneak lotzen ditu,
udalerri bietako industrialdeak eta era
berean paseorako oso erakarpen
handikoak diren zonak zeharkatzen
dituela. Egunean 365 igarotze ditu,
batez beste, eta erabilera bokazio
nagusia laketekoa da oinezkoen
kasuan, eta lanera joatea txirrindularien
artean.
Bide honi ibaitik hurbileko erdibideko tarte berri bat gehitu zaio 2012an zehar,
hobekuntza handia suposatuz lehen zegoen inguru malkartsu bat ekidin duen
neurrian. Hórrela txirrindulari kopuruaren igoera garrantzitsua izan da.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
12. ZIZURKIL-ASTEASU 103.660 % 70 % 30
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
15. ZIZURKIL-ASTEASU 136.595 133.318 103.660 - % 24
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
3 ZIZURKIL-ASTEASU % 20 % 24 % 30 % ll
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 133.000 bidaia 2012ko urtean, 2011 koan baino 3.000 gutxiago (% 2ko jaitsiera).
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 24 dira (201 lean baino 4
puntu gehiago), eta % 76, berriz, oinez eginak.
- Oinezko kopurua % 6 jaitsi da, txirrindulariena, berriz % 13 igo da.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
40
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako bizikleta bidezko joan-etorriak % 75 izan
ziren (201 lean baino 5 puntu gehiago).
- Nahitaezko mugikortasunarekin lotutako oinezko joan-etorriak % 9 izan ziren.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
41
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.13. ENDARLATSA
Guztira 6,2 km egiten dituen bide
hau Irundik abiatzen da, Bidasoa ibaiaren
ertzean gora, Endarlatsako parajeraino;
hemen lotu egiten zaio Nafarroako Foru
Komunitateko bide berdeen sareari.
Laketerako erabilera da nagusi, eta
banaketa modalean txirrindulari
portzentaje handiena ematen duen bidea
da, oinezkoen portzentajetik nahiko gora
dago eta. Egunean 240 igarotze ditu
batez beste, azpimarratzekoa delarik
asteburuetan bikoiztu egiten direla
lanegunetako erabilera kopuruak.
Txosten honen 2.4. atalean aipatzen den moduan, 2012an izandako eguraldi
okerragoaren eragina aisialdiko erabilera duten bideetan izan da handien, bide
honek jasandako erabileraren jaitsiera azalduz.
Hendaiarekin lotzera jo behar luke, hain zuzen hórrela funtsezko tarte bat
osatzearren Eurovelo europar bizikleta sarearen barnean. Irungo hirigunearekiko
lotura egiteko dago; beraz, bideak oso potentzial handia du oraindik, erabileraren
hazkundera begira.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
13. ENDARLATSA 93.346 % 40 % 60
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
6. ENDARLATSA 96.944 88.550 93.346 - % 4
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
9 ENDARLATSA % 60 % 61 % 60 -% 4
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
42
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 89.000 bidaia 2012ko urtean.
- 2011 urtearekiko erabilera orokorraren % 9ko jaitsiera izan da.
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 61 dira, eta % 39, berriz,
oinez eginak.
- Asteburuetan bikoiztu egiten da bai bizikleta bai oinezko erabilera.
300
250
200
150
100
50
0
Endarlatsa
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
265
242
160
148
105
94
2011
-Oinezkoak
Txirrindulariak
2012
-Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
43
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.14. SEGURA - IDIAZABAL
2,3 km-ko bide honek, egunean
165 igarotze biltzen ditu batez beste.
Sareko erabilera datu absolutu baxue-
netakoak izanik, 2012an bi moduetan
igoera izan duen bide bakarra da, agian
201 In amaitutako Segura - Zegama lo-
turaren erakarpen efektuarengatik (Se-
gurako Madurako pasealeku berriak ere
lagunduta).
Asteburuetan gehiago erabiltzen
da, eta nagusiki paseorako eta ariketa
egiteko izaten da.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
15. SEGURA-IDIAZABAL 62.367 % 85 % 15
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
3. SEGURA-IDIAZABAL 56.970 60.309 62.367 % 9
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % Hi
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
2 SEGURA-IDIAZABAL % 14 % 16 % 15 % 21
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 60.000 bidaia 2012ko urtean, 2011 koan baino 3.000 gehiago.
- Urtean % 6ko hazkundea 2011 ko urtearekiko, erabilera orokorrean (% 2ko
hazkundea oinezkoengan, eta % 25eko hazkundea bizikletetan).
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 16 dira (201 lean baino 2
puntu gehiago), eta % 84, berriz, oinez eginak.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
44
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
45
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.15. ANTZUOLA - BERGARA
Bide honek 1,5 km ditu, eta
Antzuolako herrigunea eta Matz
Errekako industrialdea lotzen ditu;
Antzuolako hainbat oinezko eta
txirrindulari joaten dira bertara egunero
lanera. Bideak Antzuola eta Bergara
arteko mugaraino, Uzarraga auzoraino,
segitzen du. Ibilgailu motordunekin
partekatzen den tarte bat dauka, eta
beste bat motorrik gabekoentzat,
txirrindulariek eta oinezkoek batera
erabiltzen duten bat alegia. Gaur egun
asfaltatzeko eta argiztatzeko dagoen tarte baten bidez Bergarako herrigunearekin
lotzea falta da. Erabilera nagusia oinezkoa da, baina bizikletak ere gero eta
presentzia handiagoa du. Oso erabilera ildo erregularrak ditu, eta zeharo finkatutako
erabilera maiztasunak ikusten dira, bai nahitaezko mugikortasunari bai laketeko edo
paseorako erabilerari dagokienez. Astegunetan asteburuetan baino askoz gehiago
erabiltzen da.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
16. ANTZUOLA - BERGARA 46.098 % 83 % 17
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
13. ANTZUOLA - BERGARA 58.322 57.658 46.098 - % 21
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % Hi
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
13 ANTZUOLA-BERGARA % 16 % 16 % 17 -% 20
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
- 58.000 bidaia 2012ko urtean (% leko jaitsiera 2011 urtearekiko).
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
46
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
- Moduen arteko banaketa: bizikletaz egindako bidaiak % 16 dira, eta % 84, berriz,
oinez eginak (2011 ko portzentaje berberak).
- Oinezko bidaien % 62 eta bizikleta bidaien % 67 lanak eragindakoak dira.
- Asteburuetan erabilera guztia erdira jaisten da.
Antzuola - Bergara
Eguneroko erabilpenaren urtez urteko hazkundea
180
150
120
90
60
30
0
2011
2012
—Oinezkoak —■—Txirrindulariak —■—Erabiltzaileak
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
47
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.16. SEGURA -ZEGAMA
Bide honek 3,2 km luze ditu eta
Idiazabaldik datorren eta Segura
zeharkatzen duen bideari jarraitasuna
ematen dio Zegamaraino. Kontagailua
2012ko martxoan jarri zenez 9
hilabetetako datuak besterik ez ditugu.
Epe horretan batez beste egunean 137
igarotze izan zituen, zeinetatik % 78
oinez egin ziren eta % 22 bizikletaz.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
17. SEGURA-ZEGAMA 38.000 % 82 % 18
GUZTIRA 3.211.592 % 11% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
7. SEGURA-ZEGAMA — 40.156 38.000 - % 5
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA
Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
TXIRRINDULARIEN % ti
BIZIKLETA-BIDEA 2011 2012 2013 (2013/ 2011)
14 SEGURA-ZEGAMA - % 23 % 18 - % 23
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
48
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
bideçorriak
3.17. AÑORGA- ERREKALDE
Bide honek 3 km luze ditu
eta Donostiako Añorga Txiki
auzoa eta Errekalde auzoak elkar
lotzen ditu Añorga zaharra
zeharkatuz. Kontagailua 2012ko
azaroan jarri zenez urte honi
dagokion hilabete bakarreko
datuak ditugu. Epe horretan batez
beste egunean 241 joan etorri
zenbatu ziren, zeinetatik % 73
oinez eta % 27 bizikletaz egin
ziren.
IBILBIDEAK ZENBAKETAK OINEZKOAK TXIRRINDULARIAK
14. AÑORGA-ERREKALDE 86.164 % 55 % 45
GUZTIRA 3.211.592 % 71% % 29
ZENBAKETAK
BIDEAK 2011 2012 2013 2011-2013ko bilakaera
17. AÑORGA-ERREKALDE — 7.47517 86.164 —
GUZTIRA 3.258.797 3.264.576 3.211.592 - % 1,4
4. TAULA Txirrindularien portzentajeen bilakaera ibilbideka
BIZIKLETA-BIDEA TXIRRINDULARIEN % A (2013/ 2011)
2011 2012 2013
7 AÑORGA-ERREKALDE - % 28 % 45 18
GUZTIRA % 26 % 26 % 29 + % 5,3
17 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, erabaki dugu
2013ko datuak 2012koekin ez erkatzea.
18 Añorga - Errekaldeko 2012ko datuak hilabete bakar bati bakarrik dagokio. Hortaz, ez dauka
zentzurik 2013ko datuekin erkatzea.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
49
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
50
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
4. ONDORIOAK
1. 2013ko urtean, Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru Sareko 17 bideetan 3.211.000
joan-etorri izan ziren, batez beste 8.823 bidaia eguneko. Horietatik 2.323.000
oinez izan ziren (% 72), batez beste 6.380 bidaia eguneko, 2008. urtearen
kopurua % 60 handituz; eta 889.000 bizikletan (% 28), batez beste 2.440 bidaia
eguneko, 2008. urtearen kopurua bikoiztuz.
17 bideetatik 2 bidetan 400.000 zenbaketatik gora izan ziren, 10 bidetan 100.000
eta 300.000 zenbaketa artean, eta 5 bidetan 100.000 zenbaketatik behera.
Gure Bizikleta Bideen Sareak bereganatzen dituen erabiltzaile kopuru nabarmen
horrek aditzera ematen du sareak hiriarteko mugikortasun jasangarrian jokatzen
duen paper garrantzitsua, ahaztu gabe txosten honetan azaltzen diren datuek ez
dituztela jasotzen sare horren errealitate osoa, ireki berri diren zenbait bidetan
kontagailurik ez baitago gaur egun.
2. 2012ko urtean aurreko urteetan izandako erabiltzaileen igoera etengabea eten
egin zen, % 1,6 jaitsiz. 2013an ere antzeko jaitsiera arina gertatu da.
Beherakada horren eragilea 2013an jasandako eguraldi euritsua izan da. 2013an
2.016 litro metro karratuko bildu ziren Eustatek Miramonen duen metereologia es-
tazioan, alegia, aurreko urtean baino % 41 gehiago.
3. Jaitsiera txikia oinezkoen aldetik dator (% 3 behera egin dute, 2011z geroztik).
Txirrindularien kopuruak aldiz, arinki baina etengabe gora egin du 2011z geroztik
(% 5), erabiltzaile guztien % 27,7ra iritsi arte.
Gainera, 5 bidetan bizikletaren kopurua igo egin da. Kasurik nabarmenena Sora-
luze - Bergarakoa dugu, bertan txirrindularien kopurua % 45 igo baita 2011z ge-
roztik.
Soraluze - Bergara eta Segura - Idiazabal bideen kasuak azpimarratu behar di-
tugu, bertan txirrindularien kopurua % 45 eta % 21 igo baita 3 urteko epean. Bes-
talde, Endarlatsakoa da Bizikleta Bide Foru Sarean txirrindularien proportziorik
handiena (% 60) duen bidea, eta 3 bidegorrietan txirrindularien portzenjea % 40tik
gorakoa: Añorga - Errekalde (% 45), Zumarraga - Azkoitia (% 44), eta Tolosa -
Alegia (% 43).
Aurreko urteotan izandako hazkuntza ondoren oinezkoen beherakada horrek
akaso adierazi dezake ez ote garen iristen ari erabiltzaile multzo horrentzako ba-
lizko muga batera.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
51
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
Txirrindularien hazkundeak, erlatiboa eta kopuru absolutuetan, berriz, adieraziko
liguke bizikletek foru bideetan oraindik duten handitzeko potentzialtasun handia,
zenbait kasutan txirrindularien maila % 60ra iristen baita gaur egun. Joera hau
azaltzeko arrazoien artean aipa genitzake bizikletan ibiltzeko herrietako
inguruneetan izandako hobekuntzak; bizikletaren erabilpenaren aide zabaltzen ari
diren ekimenak; mugikortasuneko kulturan gertatzen ari diren aldaketak; batez
ere gazteen artean; krisialdi ekonomikoaren eragina; erregaiaren prezioaren
igoera; eta abar.
4. Erabiltzaileak galdu dituzten bideei dagokienez, esanguratsua da 4 kasutan
galera % 20tik gorakoa izatea: Antzuola - Bergara; Zumarraga - Azkoitia; Zizurkil
- Asteasu; eta Leitzaran.
Leitzarango bidea da erabiltzaile gehien galdu dueña (% 25a) eta horrek
zerikusirik izan dezake bide horretan batzuetan antzematen den zoruaren
mantentze-lan eskasarekin.
5. Bizikleta bideen erabilerak Ian egunekin, udaberriarekin eta udararekin lotuta
dago. Joan-etorri guztietatik %71 Ian egunetan izaten dira eta udaberrian eta
udaran pilatzen dira urteko bidaien % 55-57a.
Joera horrek, aide batetik agerian uzten du Gipuzkoako Bizikleta Bideen Foru
Sarea eguneroko mugikortasunerako azpiegitura delà; eta bestetik, erabileraren
mailak gora egiten duela euri gutxien egiten duen aroetan.
Hala ere, oinezkoek eta txirrindulariek joera ezberdinak dituzte eremu honetan.
Izan ere, oinezkoen proportzioa asteburuetan arinki jaitsi egiten da (% 73tik %
65era), eta txirrindularienak berriz gora egiten du, bizikletak gure bideetan
aisialdirako eta kirola egiteko duen garrantzia adieraziz.
Bestalde, txirrindularien proportzioa udaberrian eta udaran areagotu egiten da, ia
% 40ra iritsiz. Oinezkoen joera alderantzizkoa da, haien proportziorik handiena
udazkena eta neguan lortzen baita, % 80ra iritsiz.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
52
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
5. GALDEKETAREN METODOLOGIA
Gipuzkoako foru bizikleta bide sareak erabilerari dagozkion oso ezaugarri ezberdinak
dituzten zatiz osatuta dago. Hórrela, bi bizikleta bide mota nagusi ezberdindu
daitezke: aide batetik eguneroko edo derrigor egin beharreko joan etorriak egiteko
proportzio esanguratsuan erabiltzen diren bideak; eta bestetik soilik edo ia soilik
aisialdirako erabiltzen direnak. 2012an (eta 201 In) inkesta bidezko azterketa
aipatutako lehen taldean sartzen diren bizikleta bideetan erdiratu da.
Orain arteko laginaren eskuraketan, erabiltzaileen artean, txirrindulariak izan dira
lehenetsi eta sakonkiago aztertu direnak, eta hauen artean eguneroko txirrindulariak.
lehenik eta behin oinezkoen erabileraren ezaugarriak oso homogeneoak zirela
suposatu delako orain arte, eta bigarrenik, printzipioz sarea txirrindulariei zerbitzua
emateko pentsatuta zegoelako, nahiz eta aisialdiko txirrindulariei eta mota guztietako
oinezkoei ere zuzenduta egon.
Denera 538 inkesta egin ziren, 8 bidetan banatuta, horietatik 345 txirrindulariei
zegokien eta 193 oinezkoei. Inkesta guztiak maiatzaren 25etik hasita ekainaren 21a
bitartean, 7:30ak eta 19:30ak artean egin dira.
Inkestak eguraldi txarra ez dagoen egunetan egiteko irizpidea jarraitu da. Inkestaren
laginaren adierazgarritasun maila altua lortzeko inkestatzaile baten bidez egun oso
batean zehar lor daitekeen ahalik eta lagin zabalena eskuratu da, batez ere
txirrindulariei dagokienez.
Emaitzak doitze aidera batetik, eta emaitzak kontrastatze aidera bestetik, beste bi
informazio iturri erabili dira: aide batetik bide sarean instalatuta dauden oinezkoen
eta bizikleten kontagailuen datuak; eta bestetik inkestak egin izan diren denbora epe
berdinean egindako erabiltzaileen eskuzko kontaketak (hauek inkestaren laginaren
emaitzekin alderatzeko egiten dira, igarotako oinezko eta txirrindulari guztiak
zenbatuz sexua ezberdinduz eta txirrindulari motak ere ezberdinduz).
Emaitzek bizikleta bide bakoitzaren benetako erabilerarekiko izan behar duten
proportzionaltasuna mantentze aidera, lortutako lagina zuzenketa faktore batzuk
aplikatuta doitu dira.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
53
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Sexua/Sexo
□ GIZONEZKOA/HOMBRE
□ EMAKUMEZKOA/MUJER
Garraiomodua/Modo de transporte
□ TXIRRINDULARIA/CICLISTA
□ OINEZKOA/PEATÓN
A. Bl MODUENTZAKO GALDERAK/ PREGUNTAS PARA AMBOS MODOS
1. Zein da bide hau erabiltzeko duzun arrazoi nagusia? / ¿Cuál es el motivo principal
por el que sueles utilizar esta vía?
□ 01. Lana / Trabajo
□ 02. Ikasketak / Estudios
□ 03. Gestioak, Bisitak, Erosketak / Gestiones, Visitas, Compras
□ 04. Aisia, Paseatzea / Ocio, Paseo
□ 05. Kirola / Deporte
2. Batez ere, zergatik erabiltzen duzu bidegorria, zer eragin positibo suposatzen
dizu? (Garrantziaren arabera ordenatu) / Principalmente por qué lo utiliza ¿Qué
efecto positivo principal le aporta? (Ordenar por importancia)
□ 01. Ariketa, Bizitasuna, Plazerra, Lasaitasuna / Ejercicio, Vitalidad, Placer,
Tranquilidad
□ 02. Ekologia, Ez kutsatzea / Ecología, No contaminar
□ 03. Azkartasuna, Erosotasuna / Rapidez, Comodidad
□ 04. Dirua aurreztea / Ahorro de dinero
3. Zenbateko maiztasunez erabiltzen duzu? / ¿Con qué frecuencia lo utilizas?
□ 01.4-7 egun/asteko / 4-7 días/semana
□ 02. 1-3 egun/asteko / 1-3 días/semana
□ 03. Noizbehinka/Ocasionalmente
B. TXIRRINDULARIENTZAKO GALDERAK / PREGUNTAS SOLO PARA
CICLISTAS
4. Bidegorri hau existitu aurretik bizikleta erabiltzen al zenuen? ¿Utilizaba la bicicleta
antes de existir este bidegorri?
□ 01. Bai, orain bezainbeste / Sí, tanto como ahora
□ 02. Bai, baina orain baino gutxiago / Sí, pero menos que ahora
□ 03. Ez, erabiltzaile berria naiz / No, soy nuevo usuario
5. Zer iruditzen zaizu bidegorri hau? ¿Qué opinión te merece esta vía ciclista?
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
54
Gipuzkoako
Foru Aldundia
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
gipuzkoako
C. EGUNEROKO TXIRRINDULARIENTZAKO GALDERAK / PREGUNTAS PARA
CICLISTAS COTIDIANOS
6. Autorik al duzu? ¿Tiene acceso al coche?
□ 01. Bai
□ 02. Ez
7. Bidegorririk ez balego, ñola egingo zenuke bidea? ¿Cómo realizaría el recorrido
en el caso de no existir esta vía?
□ 01. Bizikletaz beste bide batetik/En bicicleta por otro vía
□ 02. Autoa / Coche
□ 03. Garraio publikoa / Transporte público
□ 04. Beste aukeraren bat (idatzi)/Otra opción (escribir)
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
55
Mugikortasuneko eta Bide
Azpiegituretako Departamentua
Gipuzkoako
Foru Aldundia
E
Bizikleta bide sareko 16 ibilbideetan zehar bi kontagailu mota (oinezkoena eta
txirrindulariena) integratuta dituen sistema dago instalatuta. Kontagailu hauen
ezaugarri nagusiak honakoak dira:
Oinezkoen kontaqailua
Zelula piro-elektrikoa erabiltzen du tenperaturaren aldaketa antzemanez gero
oinezkoak automatikoki zenbatzeko. Sistemak bizikleta igarotzen den unean
oinezkoen kontagailua inhibitu egiten du, bizikleta oinezkoa balitz bezala zenbatua
ez izateko.
Txirrindularien kontaqailua
Lur azpian instalatutako kobrezko kable batzuk bizikletaren gurpilen erradioak
detektatu eta ondorioz txirrindularia detektatu egiten du, gero transdukzio bidez
seinalea elektromagnetiko hori seinale digitalera bihurtuz.
GIPUZKOAKO BIZIKLETA BIDE FORU SAREKO ERABILPENAREN ZENBAKETA (2013)
56 | |