Artxibo OCR | CZrJ^joélli)
«Udalak arreta txikia
eskaintzen dio bizikletari»
Kalapie txirrindulari elkarteak dioenez, duela lau urte, egunero, mila lagun
inguru ibiltzen ziren bizikletaz Kontxako pasealekuan eta egun, kopuru hori ia
hirukoiztu egin da. Edorta Bergua Kalapie elkartearen sortzaileetako bat da
eta berarekin aritu gara hizketan. Kontxakoaz ez ezik, oro bar, bidegorriez
eta bizikletaren erabileraz aritu gara berarekin.
Maite Larrañaga
Zein aldaketa izan dirá Donostian Ka-
lapie sortu zenutenetik?
Aldaketak izan dirá eta, zorionez, na-
bariak. Garai hartan, 1989an, bazen bizi-
kletaz ibiltzen zen jendea, baina egun da-
biltzanekin alderatuta, izugarrizko alda-
keta egon da. Hala ere, garrantzitsuena
aldaketa horiek zergatik gertatu diren ja-
kitea da. Neurri handi batean guk eginda-
ko lanari esker gertatu dira; Udalari ja-
rraipena egin diogulako, proposamenak
egin dizkiogulako... Lan horren ondorioz,
hainbat gauza lortu dugu. Fruitu horiei es-
ker, jende gehiagok eman du bizikletaz
ibiltzeko pausoa. Gure lana hipótesi bate-
an oinarritu zen: jendeak bizikleta ez
zuen erabiltzen egoera segurua eta ego-
kia ez zelako; hau da, baldintzak aldatuz
gero, jende gehiagok erabiliko luke bizi-
kleta.
Kalapiek hasieran zituen aurreikus-
penetatik, zeintzuk bete dira 14 urte
hauetan?
Gu sortu ginenean helburua orokorra
zen: bizikletaz ibiltzeko egoera bobea lor-
tzea. 'Egoera’ hitza oso zabala da, baina
horrek suposatzen du bidegorriak iza tea,
beharrezkoa denean autoen abiadura
motelaraztea, bizikletak aparkatzeko to-
kiak izatea... Lortutako gauzen artean bi-
degorriak nabarmen ditzakegu. Donostia
'BizíMetarei
'behatal4ia
■artzea
prapasatu
dugu
erdigunean oinarrizko sarea dugu orain.
Ez dugu lortu guk proposatutako oinarriz-
ko sarea, baina bai, behintzat, sare ho-
rrek erdiguneko zati handi bat hartzea.
Aparkalekuei dagokienez, gauza asko da-
go konpontzeko, baina duela 14 urte bizi-
kletak uzteko lau toki besterik ez zeuden
eta gaur egun, berriz, Donostia da, estatu
osoan, bizikleta aparkaleku gehien dituen
hiria. Udalak bizikletaren sustapenerako
plan intégrala eskatzea eta egitea ere lor-
tu dugu. Plan hori ez da bete, bertan pro-
posatutako neurri gehienak ez dira mar-
txan jarri, baina hala ere, hor badugu
erreferente bat, lehen ez genuena. Gi-
puzkoa osoan barrena bidegorri sarea egi-
teko proiektua ere landu genuen, hainbat
erakunderen laguntzarekin, eta plan bat
egitea lortu dugu. Balorazioa ona da, oro
har, baina lortu dugun apurra lan izugarri
handia egin dugulako lortu dugu.
Zer falta da?
Udalak ardura handiagoa hartu behar-
ko luke bere gain. Gure ustez, teknikari
batek bizikletaren erabilpenaren inguruko
arlo guztien ardura izan beharko luke.
i
Arreta txikja eskaintzen
zaio gai honi, etengabeko
arreta izan behar dugu.
Guk bizikletaren ‘behato-
kia’ sortzea proposatu du-
gu, gai honen inguruan al-
derdi guztiei jarratpena
egiteko eta baita jendea-
ren proposamenak eta kez-
kak Jasotzeko ere.
Beraz, Udalean organo
ofizial baten beharra da-
goela uste duzue.
ibiltzeko abantailarik; bi-
degorri gehiago egin behar
dira. Donostia eta inguruko
herriak ere lotu egin behar
dira,
Bizikletak gainontzeko
garraioetan sartzeko erraz-
tasunak ere izan nahi ditu-
gu, eta oso garrantzitsua da
jendeari begira sentsibili-
zazio kanpainak bultzat-
zea. Jendea lagundu eta sa-
ritu egin behar da.
Teorian, bada horren ar-
dura duen saii bat, Mugi-
kortasun Salía, baina bizi-
kletari arreta txikia eskain-
tzen dio. Gainera, ñire us-
tez, txirrindutarientzat eta
oinezkoentzat ere teknika-
riak izan beharko Mtuzke
Udalak, gaur egun ez baitu
horrelakorik.
Kontxako bidegorria
azkenaldiko aldaketetako
bat da. Zer diozue bidego-
rri honen erabileraz?
1991n, Kalapiek Antigua
eta Erdialdea totzeko bide-
gorria egitea eskatu zuen,
Antiguako auzo elkarteare-
kin batera. Bi auzo horiek
etkar lotzea funtsezkoa ze-
ta uste genuen, ez baitze-
goen, garai hartan, bizikle-
taz ibiltzeko tokirik, Erdialdearen eta An-
tiguaren artean trafiko handía izan da be-
ti eta abiadura handikoa, gainera. Bestat-
de, zati horrek erakartzen zuen txirrindu-
lari gehien, eta horregatik ere egin ge-
nuen eskaera. Azkenean, Plan Orokorrean
onartu egin zuten bidegorria. Saio ugari
egin ziren, bidegorriak trafikoan nolako
eragina zuen ikusteko, eta froga haiek
gainditu egin genituen eta bidegorria egin
zuten. Hamar urteko borrokaren ondorio
izan da, Kontrako iritziak ere izan geni-
tuen, Erdialdeko merkatarien aldetik,
erosketak egitera j oaten direnetako asko
autoz mugitzen baitira eta bidegorria jar-
tzeak bidé bat kentzea ekarriko baitzuen.
Gaur egun ez dut usté inor bidegorriaren
aurka dagoenik, eta gainera, askoz bizi-
kleta gehiago ibittzen dira.
Eta zer dago hobetzeko?
Erdigunean gauza asko lortu ditugu,
baina auzoetan egoera bestelakoa da. Au-
zo ugaritan aldapak daude, eta horrez
gain, herritar guztiek ez dute bizíkletan
irá bizíMáta
erabiltzailE
ww
1
Gizartean oraindik ere
bizikleta erabfltzaitea pro-
totipo jakin batekin lotuta
dagoela uste al duzu?
Bai, mitoa dago orain-
dik. Azken urteotan, ordea,
bizikletak ugaritzearekin
batera, erabiltzaileen pro-
fila zabaltzea lortu dugu.
Duela zenbait urte bizikleta
erabiltzen zuten gehienak
gazte jendea eta ekologis-
tak ziren, "hippy" itxurako-
ak, alternatiboak, nolabait
esateko. Egun, atdiz, ema-
kumeak, batez ere, eta lan-
gileak dira bizikleta erabil-
tzaile gehienak. Emaku-
mezkoak, batik bat, kontu-
ratu egin dira bizikleta
praktikoa déla eta ez déla
ikur hutsa.
Bizikletan ibiltzeko ikastaroa ere an-
totatu duzue....
Bada bizikletaz ibiltzen jakin ¡sz eta
ibili nahi duen jende heldua. Horrek hel-
duentzako ikastaroa antolatzera eraman
gaítu. Oso arrakastatsua izan da; 70 lagu-
nek eman dute izena eta guk hamabi bes-
terik ezin izan ditugu hartu. Bilbotik eta
Gasteiztik ere deitu gaituzte. Hurrengo
pausoa sakontze mailako ikastaro bat an-
tolatzea izango da.
Odón Elorza alkatea berriro ere bizi-
kletan ikusi dugu hauteskundeetan...
Gui e ustez, berak beste batzuek egin-
go ez luketena egin du. Baina, egia esan,
hori guztia egiteko, urte luzez aritu gara
lanean. ELkarte bezala orain arte emanda-
ko aurrerapauso guztiak eskertu behar di-
tugu, baina lehen esan dudan bezala, as-
ko dago egiteko. Udalaren aldetik konpro-
iniso handiagoa espero dugu.
c | |