Zikloteka
Bizikletaren
Dokumentazio Zentroa
ixa (lehen twitter) zikloteka instagram
IDIzenburuaEremuaUrtea 
1079 Udalak arreta txikia eskaintzen dio bizikletari.
Egilea: Maite Larrañaga
Iturria: Irutxulo 13-06-2003
Euskarria: DIGITAL
Hizkuntza: Euskera
Etiketak: Programas y actuaciones peatonales y ciclistas, Asociacionismo y activismo social, Evaluación
Donostia-San Sebastian 2003
Artxibo OCRCZrJ^joélli) «Udalak arreta txikia eskaintzen dio bizikletari» Kalapie txirrindulari elkarteak dioenez, duela lau urte, egunero, mila lagun inguru ibiltzen ziren bizikletaz Kontxako pasealekuan eta egun, kopuru hori ia hirukoiztu egin da. Edorta Bergua Kalapie elkartearen sortzaileetako bat da eta berarekin aritu gara hizketan. Kontxakoaz ez ezik, oro bar, bidegorriez eta bizikletaren erabileraz aritu gara berarekin. Maite Larrañaga Zein aldaketa izan dirá Donostian Ka- lapie sortu zenutenetik? Aldaketak izan dirá eta, zorionez, na- bariak. Garai hartan, 1989an, bazen bizi- kletaz ibiltzen zen jendea, baina egun da- biltzanekin alderatuta, izugarrizko alda- keta egon da. Hala ere, garrantzitsuena aldaketa horiek zergatik gertatu diren ja- kitea da. Neurri handi batean guk eginda- ko lanari esker gertatu dira; Udalari ja- rraipena egin diogulako, proposamenak egin dizkiogulako... Lan horren ondorioz, hainbat gauza lortu dugu. Fruitu horiei es- ker, jende gehiagok eman du bizikletaz ibiltzeko pausoa. Gure lana hipótesi bate- an oinarritu zen: jendeak bizikleta ez zuen erabiltzen egoera segurua eta ego- kia ez zelako; hau da, baldintzak aldatuz gero, jende gehiagok erabiliko luke bizi- kleta. Kalapiek hasieran zituen aurreikus- penetatik, zeintzuk bete dira 14 urte hauetan? Gu sortu ginenean helburua orokorra zen: bizikletaz ibiltzeko egoera bobea lor- tzea. 'Egoera’ hitza oso zabala da, baina horrek suposatzen du bidegorriak iza tea, beharrezkoa denean autoen abiadura motelaraztea, bizikletak aparkatzeko to- kiak izatea... Lortutako gauzen artean bi- degorriak nabarmen ditzakegu. Donostia 'BizíMetarei 'behatal4ia ■artzea prapasatu dugu erdigunean oinarrizko sarea dugu orain. Ez dugu lortu guk proposatutako oinarriz- ko sarea, baina bai, behintzat, sare ho- rrek erdiguneko zati handi bat hartzea. Aparkalekuei dagokienez, gauza asko da- go konpontzeko, baina duela 14 urte bizi- kletak uzteko lau toki besterik ez zeuden eta gaur egun, berriz, Donostia da, estatu osoan, bizikleta aparkaleku gehien dituen hiria. Udalak bizikletaren sustapenerako plan intégrala eskatzea eta egitea ere lor- tu dugu. Plan hori ez da bete, bertan pro- posatutako neurri gehienak ez dira mar- txan jarri, baina hala ere, hor badugu erreferente bat, lehen ez genuena. Gi- puzkoa osoan barrena bidegorri sarea egi- teko proiektua ere landu genuen, hainbat erakunderen laguntzarekin, eta plan bat egitea lortu dugu. Balorazioa ona da, oro har, baina lortu dugun apurra lan izugarri handia egin dugulako lortu dugu. Zer falta da? Udalak ardura handiagoa hartu behar- ko luke bere gain. Gure ustez, teknikari batek bizikletaren erabilpenaren inguruko arlo guztien ardura izan beharko luke. i Arreta txikja eskaintzen zaio gai honi, etengabeko arreta izan behar dugu. Guk bizikletaren ‘behato- kia’ sortzea proposatu du- gu, gai honen inguruan al- derdi guztiei jarratpena egiteko eta baita jendea- ren proposamenak eta kez- kak Jasotzeko ere. Beraz, Udalean organo ofizial baten beharra da- goela uste duzue. ibiltzeko abantailarik; bi- degorri gehiago egin behar dira. Donostia eta inguruko herriak ere lotu egin behar dira, Bizikletak gainontzeko garraioetan sartzeko erraz- tasunak ere izan nahi ditu- gu, eta oso garrantzitsua da jendeari begira sentsibili- zazio kanpainak bultzat- zea. Jendea lagundu eta sa- ritu egin behar da. Teorian, bada horren ar- dura duen saii bat, Mugi- kortasun Salía, baina bizi- kletari arreta txikia eskain- tzen dio. Gainera, ñire us- tez, txirrindutarientzat eta oinezkoentzat ere teknika- riak izan beharko Mtuzke Udalak, gaur egun ez baitu horrelakorik. Kontxako bidegorria azkenaldiko aldaketetako bat da. Zer diozue bidego- rri honen erabileraz? 1991n, Kalapiek Antigua eta Erdialdea totzeko bide- gorria egitea eskatu zuen, Antiguako auzo elkarteare- kin batera. Bi auzo horiek etkar lotzea funtsezkoa ze- ta uste genuen, ez baitze- goen, garai hartan, bizikle- taz ibiltzeko tokirik, Erdialdearen eta An- tiguaren artean trafiko handía izan da be- ti eta abiadura handikoa, gainera. Bestat- de, zati horrek erakartzen zuen txirrindu- lari gehien, eta horregatik ere egin ge- nuen eskaera. Azkenean, Plan Orokorrean onartu egin zuten bidegorria. Saio ugari egin ziren, bidegorriak trafikoan nolako eragina zuen ikusteko, eta froga haiek gainditu egin genituen eta bidegorria egin zuten. Hamar urteko borrokaren ondorio izan da, Kontrako iritziak ere izan geni- tuen, Erdialdeko merkatarien aldetik, erosketak egitera j oaten direnetako asko autoz mugitzen baitira eta bidegorria jar- tzeak bidé bat kentzea ekarriko baitzuen. Gaur egun ez dut usté inor bidegorriaren aurka dagoenik, eta gainera, askoz bizi- kleta gehiago ibittzen dira. Eta zer dago hobetzeko? Erdigunean gauza asko lortu ditugu, baina auzoetan egoera bestelakoa da. Au- zo ugaritan aldapak daude, eta horrez gain, herritar guztiek ez dute bizíkletan irá bizíMáta erabiltzailE ww 1 Gizartean oraindik ere bizikleta erabfltzaitea pro- totipo jakin batekin lotuta dagoela uste al duzu? Bai, mitoa dago orain- dik. Azken urteotan, ordea, bizikletak ugaritzearekin batera, erabiltzaileen pro- fila zabaltzea lortu dugu. Duela zenbait urte bizikleta erabiltzen zuten gehienak gazte jendea eta ekologis- tak ziren, "hippy" itxurako- ak, alternatiboak, nolabait esateko. Egun, atdiz, ema- kumeak, batez ere, eta lan- gileak dira bizikleta erabil- tzaile gehienak. Emaku- mezkoak, batik bat, kontu- ratu egin dira bizikleta praktikoa déla eta ez déla ikur hutsa. Bizikletan ibiltzeko ikastaroa ere an- totatu duzue.... Bada bizikletaz ibiltzen jakin ¡sz eta ibili nahi duen jende heldua. Horrek hel- duentzako ikastaroa antolatzera eraman gaítu. Oso arrakastatsua izan da; 70 lagu- nek eman dute izena eta guk hamabi bes- terik ezin izan ditugu hartu. Bilbotik eta Gasteiztik ere deitu gaituzte. Hurrengo pausoa sakontze mailako ikastaro bat an- tolatzea izango da. Odón Elorza alkatea berriro ere bizi- kletan ikusi dugu hauteskundeetan... Gui e ustez, berak beste batzuek egin- go ez luketena egin du. Baina, egia esan, hori guztia egiteko, urte luzez aritu gara lanean. ELkarte bezala orain arte emanda- ko aurrerapauso guztiak eskertu behar di- tugu, baina lehen esan dudan bezala, as- ko dago egiteko. Udalaren aldetik konpro- iniso handiagoa espero dugu. c