Zikloteka
Centro de documentación
de la Bicicleta
equis (antes twitter) zikloteka instagram
IDTítuloÁmbitoAño 
881 Bizikleta istripuak euskal autonomia erkidegoko errepideetan.
Autoría: Eusko Jaurlaritza (Trafiko Zuzendaritza)
Fuente: Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza: 09-2014
Formato: DIGITAL
Idioma: Euskera
Serie: Trafikoko Txosten monografikoak
Etiqueta: Seguridad y accidentalidad, Estudios, Estadísticas
Comunidad Autónoma Vasca 2014
Extracto del fichero OCR 1 EUSKO JAURLARITZA IMM* 19J p GOBIERNO VASCO | SEGURTASUN SAI LA DEPARTAMENTO DE SEGURIDAD TRAFIKOKO TXOSTEN MONOGRAFIKOAK 4. ZK. BIZIKLETA ISTRIPUAK EUSKAL AUTONOMIA ERKIDEGOKO ERREPIDEETAN TRAFIKO ZUZENDARITZA 2014ko iraila BIZIKLETA ISTRIPUAK EUSKAL AUTONOMIA ERKIDEGOKO ERREPIDEETAN 1. taulan ikus daitekeenez, 2013ko istripu-tasari buruzko datuek adierazten dute Euskal Autonomia Erkidegoko errepideetan eta kaleetan zirkulazio-istripuan hildako 56 pertsonetatik 4 txirrindulariak zirela eta 430 zauritu larrietatik 46 bizikleta gidatzen ari zirela. Txirrindularien istripuei buruz -istripurik larrienei dagokienez, bederen- nabarmendu beharreko lehenengo kontua da errepidean gertatzen direla. Izan ere, iaz hil ziren lau pertsonak eta 46 zauritu larrietako 30ek errepidean izan zuten istripua. T.1 KALTEGARRITASUNAREN BANAKETA IBILGAILU MOTAREN ARABERA HILDAKOAK ZAURITU LARRIAK ARABA Bizikletak Ibilgailu guztiak Bizikleten ehunekoa 1 14 7,1 10 84 11,9 BIZKAIA H Bizikletak Ibilgailu guztiak Bizikleten ehunekoa 2 20 10,0 13 169 7,7 GIPUZKOA ■ Bizikletak Ibilgailu guztiak Bizikleten ehunekoa 1 22 4,5 23 177 13,0 EAE Bizikletak Ibilgailu guztiak Bizikleten ehunekoa 4 56 7,1 46 430 10,7 Gainera, adierazi behar da hildako txirrindularien edo zirkulazio-istripuan larri zauritutako txirrindularien ehunekoa istripuetan tartean izan diren txirrindularien guztizko ehunekoaren gainetik dagoela eta horrek; hain zuzen, begi-bistan uzten du istripu horien larritasuna. Beste era batez esanda, errepidean zirkulazio-istripua izanez gero, bizikletan joatean hiltzeko edo larri zauritzeko probabilitatea sei aldiz handiagoa da, esate baterako, autoan joatean baino. Beste aide batetik, 2004an bizikleta-istripuak errepideko biktimadun istripu guztien % 2,9 ziren; 2010ean, ordea, % 5,9 eta 2013an % 7,3. EUSKO JAURIARITZA GOBIERNO VASCO iPERTSONAt, fHELBURUr OMPROMISlCONlASiPERSONASt, SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC St corn 0A© 2 Istripu-tasaren igoera hori, 2. taulan argi ikusten baita, bizikletaren erabilerak garraiobide gisa izan duen gorakadarekin batera gertatu da. Eusko Jaurlaritzako Etxebizitza, Herrilan eta Garraio Sailak Euskal Autonomía Erkidegoko mugikortasunari buruz 201 In egindako azterlanaren arabera, gure erkidegoan bizikletaz egunero 116.000 joan-etorri baino gehiago egiten dira. Joan-etorri horien erdiak (% 50,9) lan-arrazoiak direla-eta egiten dira, % 18,9 ikasketengatik eta gainerako arrazoien artean aisialdia (% 18,8) nabarmentzen da. T.2 BIZIKLETAREN BAT TARTEAN IZAN DENEAN, ERTZAINTZAK ERREGISTRATUTAKO BIKTIMADUN ISTRIPUEN BILAKAERA 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 ARABA Biktimadun istripuak guztira 512 469 444 457 375 342 290 314 291 299 Bl* tartean bizikletak daudenean 14 7 15 13 11 14 14 22 15 18 Bizikleta-istripuen ehunekoa 2,7 1,5 3,4 2,8 2,9 4,1 4,8 7,0 5,2 6,0 BIZKAIA Biktimadun istripuak guztira 2.033 1.939 1.644 1.582 1.447 1.326 1.254 1.197 1.057 1.069 Bl* tartean bizikletak daudenean 51 66 51 53 33 66 51 93 96 72 Bizikleta-istripuen ehunekoa 2,5 3,4 3,1 3,4 2,3 5,0 4,1 7,8 9,1 6,7 GIPUZKOA Biktimadun istripuak guztira 1.478 1.347 1.325 1.345 1.217 1.326 999 1.000 919 939 Bl* tartean bizikletak daudenean 53 65 68 89 71 98 85 106 93 79 Bizikleta-istripuen ehunekoa 3,6 4,8 5,1 6,6 5,8 7,4 8,5 10,6 10,1 8,4 EAE Biktimadun istripuak guztira 4.023 3.755 3.413 3.384 3.039 2.994 2.543 2.511 2.267 2.307 Bl* tartean bizikletak daudenean 118 138 134 155 115 178 150 221 204 169 Bizikleta-istripuen ehunekoa 2,9 3,7 3,9 4,6 3,8 5,9 5,9 8,8 9,0 7,3 * Biktimadun istripuak Euskal Autonomía Erkidegoko errepideetan txirrindularien istripuek duten garrantzia ebaluatze aidera, 2. taulak jasotzen duen bezala, nahikoa da azpimarratzea biktimadun zirkulazio-istripuetan tartean izan diren txirrindularien kopurua handituz joan déla azken hamar urteotan ia hirukoiztu arte. Igoera bereziki nabarmena da 2011. eta 2012. urteetan; 2013an, berriz, zertxobait gutxitu zen, baina oraingoz goiz da aldaketa hori 2014an finkatuko den jakiteko. Bestetik, bilakaera desberdina izan da lurralde bakoitzean: Araban 2004ko % 2,7tik 2013ko % 6ra igaro da, Bizkaian % 2,5etik % 6,7ra igaro da epealdi berean eta Gipuzkoan % 3,6tik % 8,4ra. Halaber, zirkulazio-istripuan hildako edo larri zauritutako txirrindularien kopuruaren bilakaera, 1. grafikoak erakusten duenez, 2011. eta 2012. urteetan asko hazi da. EUSKO JAURIARITZA GOBIERNO VASCO iPERTSONAt, fHELBURUr OMPROMISlCONlASiPERSONASt, SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC St corn 0A© 3 G.l HILDAKO EDO LARRI ZAURITUTAKO TXIRRIIMDULARIEN KOPURUAREN BILAKAERA 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Bizikleta-istripuak asteko egunaren arabera banatzeak agerian uzten du, 2. grafikoan ikusten denez, larunbatak eta igandeak egunik txarrenak direla. Izan ere, euskal errepideetan azken 10 hamar urteotan izandako bizikleta-istripu guztien % 19,7 larunbatean gertatu dira eta % 19,1 igandean. Horiei jaiegunetan gertatutako istripuak gehitzen baldin badizkiegu, aterako dugun ondorioa da bizikleta-istripuen ia erdiak larunbatetan, igandeetan edo jaiegunetan izaten direla. G.2 BIZIKLETA ISTRIPUEN ASTEKO BANAKETA 25,0 Gainera, zehatzagoak izanda, azken hamar urteotan Euskal Autonomía Erkidegoko errepideetan hil edo larri zauritu diren txirrindulari guztien erdiek istripua larunbatean, igandean edo jaiegunean izan zuten. EUSKO JAURIARITZA GOBIERNO VASCO iPERTSONAt, fHELBURUr fCOMPROMISlCONlASiPERSONASt, SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC St corn OA© 4 Bizikleta-istripuak gertatzen diren orduari dagokionez, bi ordu-tarte nabarmentzen dira bereziki, bata goizeko 9:00etatik arratsaldeko 13:00etara bitartekoa da eta bestea 16:00etatik 20:00etara bitartekoa, 3. grafikoan ikus daitekeenez. G.3 ISTRIPUEN BANAKETA ORDUAREN ARABERA Hilen araberako banaketak, 4. grafikoak jasotzen baitu, agerian uzten du klimatologia oneko hiletan istripu-kopuruaren igoera nabarmena dagoela. Aide horretan, uztaila da hiru lurraldeetan bizikleta-istripu gehien duen hila. G.4 BIZIKLETA ISTRIPUEN BANAKETA HILAREN ARABERA 18,0 URT OTS MAR API MAI EKA UZT ABU IRA URR AZA ABE ----------------ARABA ------BIZKAIA -----GIPUZKOA Istripu-motari dagokionez, 2. taulan ikus daitekeenez, ugarienak aurre-alboko talkak dira, errepidean gertatutako hamar bizikleta-istriputik hiru mota horretakoak baitira. Talka guztiak biltzen baditugu, ohartuko gara hamar bizikleta-istriputik zazpi abian doan beste ibilgailu baten kontrakoak direla. z-arniE tPERTSONAt. IHELBURUr ICOMPROMISlCONtASiPERSONASt, SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC St corn OA© 5 Halaber, nabarmendu beharra dago % 13,3 galtzadan gertatutako iraulketak direla eta % 5,7, ostera, pertsona-harrapatzeak. T.3 BIZIKLETAISTRIPUEN BANAKETAISTRIPU MOTAREN ETALURRALDE HISTORIKOAREN ARABERA ARABA BIZKAIA GIPUZKOA EAE Aurrezaurrekoa 5,2 9,8 6,7 7,9 Aurre-albokoa 27,6 37,1 25,3 30,6 Albokoa 14,7 14,8 18,0 16,4 Atzekoa 17,2 13,8 12,8 13,6 Anizkuna edo auto-ilarakoa 1,7 ,0 ,1 ,2 Aparkatutako ibilgailua ,9 ,5 ,9 ,7 Babes-hesia ,0 ,2 ,4 ,3 Beste objektu bat 3,4 2,2 2,2 2,3 Pertsona-harrapatzeak 5,2 5,2 6,1 5,7 Animalia-harrapatzeak ,0 ,3 ,4 ,4 Galtzadako iraulketa 12,1 8,9 17,4 13,3 Ezkerretik irtetea eta talka 3,4 2,0 1,2 1,7 Ezkerretik irtetea eta talkarik ez 2,6 ,3 ,9 ,8 Eskuinetik irtetea eta talka 2,6 3,4 4,3 3,8 Eskuinetik irtetea eta talkarik ez 3,4 1,3 3,0 2,3 Guztira 100,0 100,0 100,0 100,0 Lurralde historikoen araberako alderik adierazgarrienak dira Araban gertatutako talken ehunekoa txikiagoa delà Bizkaian eta Gipuzkoan baino; hala ere, galtzadatik irteteagatik izandako istripuen ehunekoa handiagoa da. Hori hala da Bizkaian eta Gipuzkoan hiriguneetatik igarotzen diren errepide-zati gehiago dutelako eta berorietan aurre-alboko edo atzetiko talkak maizago gertatzen dira. ISTRIPUA IZANDAKO TXIRRINDULARIAREN PROFILA ■ % 94 gizonezkoak dira ■ Bâtez besteko adina 40 urtekoa da eta adinik ohikoena 47koa. ■ Hildako edo zauritutako bizikleta-gidarien % 6 15 urtetik beherakoak ziren, % 20 15 eta 30 urte bitartekoak, % 33 31 eta 45 urte bitartekoak, % 29 46 eta 60 bitartekoak eta % 12 60 urtetik gorakoak. ■ Gehienek arau-hausterik egin ez duten arren, kontuan hartu behar da gidatzean arrêta galtzea, kontrako noranzkoaren zati batean sartzea eta STOP edo Utzi Pasatzen seinaleak ez betetzea direla istripuetan gehien azaltzen diren faktoreak. EUSKO JAURLARITZA GOBIERNO VASCO iPERTSONAt, fHELBURUr OMPROMISlCONlASiPERSONASt, SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC St corn 0A© 6 ■ Lau bizikleta-istriputik batean tartean ez dago beste ibilgailurik. ■ Galtzadako iraulketak areagotzen ari dira. ■ Daturik positiboena da kaskoaren erabilera segurtasun-elementu gisa zabaldu delà. ■ Hamar bizikleta-istriputik zortzi errepide arruntetan gertatzen dira. Euskal Autonomía Erkidegoko bide-sarean azken hiru urteotan zehar hildako edo larri zauritutako bizikleta-gidari gehien izan duten lau errepideak, hurrengo mapan ikus daitekeenez, hauek dira: N-634, N-1, GI-213 eta GI-627. . 2011 # 2012 2013 BIZIKLETA ISTRIPU LARRIAK URTEAREN ARABE RA SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC SCGUMMO «PERTSONAMHELBURUt fCOMPROMISlCOftlASiPERSONASt. 7 Bizikleta-istripu bakoitzak bere errealitatea duen arren, merezi du gehien errepikatzen diren inguruabarrak azpimarratzea: Bihurgunean, biribilgunean, elkargunean edo aldapa handian txirrindulariak kontrola galdu du eta erori da Autoak STOP seinalea errespetatu ez eta lehentasuneko bidetik zirkulatzen ari zen txirrindularia harrapatu du Talka alboko kale batetik irteten ari zen auto baten kontra Erorikoa zulo batean gurpila lehertzeagatik, katea ateratzeagatik,... Talka toki debekatuan aparkatutako autoarekin Txakurra harrapatzea, objektua galtzadan,... Autoak bazterbidetik zihoazen bizikletak harrapatu ditu Galtzadatik irtetea eta aldapatik erortzea Talka bihurgunean kontrako noranzkoan zirkulatzen ari zen autoarekin SECUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC SCGUMMO iPERTSONAt< fHELBURUr fCOMPROMISO-CÜNr «LftSíPERSONflSt, 8 Lehenago aipatutako arrisku-egoerei aurre hartzeko eta istripuak saihesteko edo; behintzat, istripua gertatuz gero, lesioak gutxitzeko, komenigarria da jardunbide egokien dekalogo hau kontuan izatea: 1 2 3 5 Kaskoa jantzita eramatea Errepide nagusiak saihestea Zirkulazio- arauak errespetatzea Bazterbidetik zirkulatzea Ikusteko moduko elastikoak erabiltzea 7 8 9 10 Gainerako erabiltzaileak errespetatzea Bizikleta ikuskatzea matxurarikez izateko Segurtasuna hobetzeko taldean irtetea Arrêta inoiz ez galtzea Neurrizko abiadura mantentzea EUSKO JAURIARITZA TO GOBIERNO VASCO iPERTSONAt< fHELBURUr tCOMPROMISlCOMlftSiPERSONASti SCCUrtTASUNSMlA OEPWtTAMCNTO OC SCGUMMO 9